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Satellite-based positioning system such as global positioning system(GPS) has played a major role in data capture technology for constructing GIS database. Recent advances in satellite-based positioning technology have made the task of precisely locating features fast, easy, and inexpensive, and determined their current latitude and longitude. However, there are still situations where satellite-based positioning service will not provide users with desired precision such as in urban environments, that is, the only severe handicap still hampering satellite-based positioning is the well-known problem of restricted satellite visibilities. As the majority of the creation and updating of road and street network are carried out in urban environments, the obstruction problem considerably impedes the wider application of satellite-based positioning. This paper presents the current GPS-based positioning environment for GIS data acquisition in urban areas. A field experiment with measurement vehicle has been performed under varying operational conditions and areas where shading of satellite signal is encountered due to buildings and overpasses with measurement vehicle in order to evaluate the availability of existing GPS-based positioning. We found that the current GPS-base positioning system we used in the study was insufficient for a precise GIS data acquisition. this research would make a contribution for the development of base data to supplementary technology, which can complement the existing GPS-based positioning.


GPS를 대표로 하는 위성측위시스템은 GIS 데이터베이스 구축을 위한 데이터 취득에 있어서 중요한 역할을 하고 있다. 또한 최근의 위성측위 기술의 발전은 보다 빠르고 쉽고 경제적인 방법으로 대상물의 정확한 위치 정보의 취득을 가능하게 하엿다. 그러나 도시공간 환경에 있어서는 수많은 도시공간 구조물들로 인해 측위위성과수신기 사이의 시통이 제한됨으로써 정확한 GIS 데이터베이스 구축에 필요한 신뢰성 있는 위치정보 취득이 곤란하게 된다. 또한 대부분의 GIS 데이터 생성과 갱신의 소요가 도시공간을 중심으로 이루어지고 있음을 고려할 때, 이와 같은 동시공간에서의 위성측위를 통한 위치정보 취득의 곤란은, 정확하고 신속함을 필요로 하는 GIS 데이터 취득에 심각한 문제를 야기하게 된다. 따라서, 본 연구에서는 실제 도시공간에의 위치정보 취득을 위한 위성측위 환경을 평가하기 위해 차량측정장치를 사용하여 실제 도시공간을 대상으로 현장 실험을 수행하였다. 본 연구를 통하여 기존의 GPS 만을 이용한 위성측위 방식에서는 위치정보 데이터 취득에 한계성이 있다는 것을 파악할 수 있었으며, 이 결과는 향후 새로운 보완 측위 기술 연구분야에서 유용한 기초자료로서 활용될 수 있을 것으로 사료된다.