초록 close

본 연구에서는 코로나 19로 인한 비대면 동영상 수업의 강의만족도가 학습효과에 미치는 영향과 자아효능감의 매개 효과는 어떠한지를 살펴보고자 한다. A 대학교 학생들을 대상으로 1학기 기말고사 전 2주에 걸쳐 온라인 설문 조사를 진행하였다. 회수된 115부 중 무성의한 질문지를 제외하고 106명을 연구대상으로 선정하였다. 학습효과, 자아효능감의 변인 간 상관관계를 분석하기 위해 Pearson의 상관관계 분석과 강의만족도와 학습효과의 관계에 자아효능감의 매개 효과 검증을 위해 위계적 회귀분석을 실시하였다. 연구결과, 비대면 동영상 수업에 대한 강의만족도가 학습효과에 미치는 영향과 자아효능감의 매개 효과를 분석하였을 때 모든 하위변인 학습콘텐츠 만족도, 운영 만족도, 사회적 상호작용 만족도에 대해 만족도가 높아질수록 학습 효과가 높아지는 관계를 확인할 수 있었다. 또한, 강의만족도의 모든 하위변인과 학습효과 간에의 자아효능감은 부분매개효과를 갖기에 학습자의 자아효능감 제고를 위한 방안이 필요함을 알 수 있었다. 본 연구에서는 포스트 코로나 시대 비대면 교육의 효과를 높이기 위해 정서적 배려와 원활한 공감을 통한 사회적 상호작용 강화와 학생의 자아효능감 제고 방안 등을 모색해야 함을 제언하였다. 연구가 효과적 온라인 비대면 수업을 준비하는 데에 적용하며, 미래 교육을 위한 기초자료로 활용되기를 기대한다.


The purpose of this study is to examine the effect of lecture satisfaction for non-face-to-face video lessons on learning effect and the mediating effect of self-efficacy. 106 students from A University were selected as subjects for the study, and Pearson's correlation analysis and hierarchical regression analysis were performed. As a result of the study, when the effect of lecture satisfaction for non-face-to-face video lessons on the learning effect and the mediating effect of self-efficacy were analyzed, the learning effect increased as the satisfaction increased for all the sub-variables learning content satisfaction, operation satisfaction, and social interaction satisfaction. It was certain that there were increasing relationship among lecture satisfaction, learning effect and self-efficacy. In addition, since the self-efficacy between all sub-variables of the lecture satisfaction and the learning effect has a partial mediating effect, it was found that a plan to enhance the learner's self-efficacy was necessary. This study is applied to the preparation of effective online non-face-to-face class, and is expected to be used as data for future education.