초록 close

국내 인터넷 쇼핑몰 사업이 성숙 단계에 접어 들면서 본격적인 경쟁 체제가 시작되었다. 그러나, 중소 인터넷 쇼핑몰은 취약한 구매 교섭력과 운영 인력 부족에 따른 후방 프로세스의 비합리적 운영으로 저마진 상황이 좀처럼 개선되지 못하고 있다. 인터넷 쇼핑몰은 사업 자체가 매우 동적이며 가상의 공간에서 운영된다는 본질적 특성 때문에 후방 프로세스 중에서 상품화계획이 핵심역량으로 보다 강조되고 있다. 본 논문에서는 중소 인터넷 쇼핑몰의 경쟁력 강화를 위한 지능적 상품화계획 에이전트 시스템을 제시하고자 한다. 상품화계획 프로세스를 계층적으로 설계하고, 프로세스 수행을 지원 또는 자동화 할 수 있는 지능적 에이전트 모델을 구축하였다. 또한, 정의된 에이전트를 기반으로 한 지능적 상품화계획 에이전트 시스템의 구현 프레임워크를 제시하였다. 마지막으로 제시된 프로세스 모델과 프레임워크의 적용 사례를 소개하여 활용 방안과 실증적 시사점을 논의하였다.


Although Internet shopping malls in Korea are prospering with a strong business momentum, small and medium size Internet shopping malls are still suffering from low margin due to weak bargaining power and ineffective back-office operations. In Internet shopping malls, their inherent dynamics and digitally enabled operations put more challenges on their merchandisers. More dynamic and proactive merchandising strategies are much more effective to Internet shopping malls. In this respect, this paper presents an intelligent merchandising system for small and medium size Internet shopping malls. First, the merchandising processes are hierarchically designed. Then, autonomous agents for supporting and automating the processes are identified and defined. Finally, the framework of an intelligent merchandising agents system (IMAS) is proposed based on those agents. The application alternatives and practicability issues are discussed with a case study in a typical Internet shopping mall.