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본 논문은 우리나라 여성기업을 대상으로 각 성장단계별로 요구되는 컨설팅분야에 차이가 있는지를 분석하였다. 자료는 한국여성경제인연합회 회원 296명을 대상으로 하였으며 분석을 위하여 창업유형에 따라 기회창업과 기술창업으로 분류하고, 기업의 성장단계를 창업기, 초기성장기, 후기성장기, 성숙기로 구분하였다. 분석결과, 창업유형별 성장단계에 따라 요구되는 컨설팅이 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한, 각 성장단계 내에서 창업유형간의 컨설팅 필요성에도 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 분석되었다. 본 연구의 시사점은 여성기업의 성장단계에 따른 문제해결과정에서 어떤 노력이 필요한지를 예측하게 하고 사전준비를 가능하게 할 것이다. 즉, 창업유형(기회창업, 기술창업)에 따라 성장단계별로 요구되는 경영문제를 미리 예측하고 준비하는 지침이 될 수 있다. 따라서 경영자는 기업을 성공적으로 이끌기 위해 각 성장단계에 따라 효율적이고 적절한 경영/관리적 처방과 조치를 취해야 한다는 것이다.


TheThis paper analysed the differences in need of women-owned businesses in Korea for consulting assistance in each of the four life cycle stages(that is, start-up, early growth, later growth and maturity stage) and in terms of the type of entrepreneurship(that is, opportunistic or technical). The 296 Korea women business owners were drawn at random from the membership directory of Korean Women Entrepreneurs Association. The findings indicated there were differences in the need for consulting services across the growth stages as they move from the start-up to the maturity stage and by entrepreneurship type. And, there were found some statistically significant differences in consulting assistance needs across their growth stages between two types of entrepreneurship. Some guidelines for practicing women-owned businesses as a result of this would include; the first, it is important to identify what stage of business growth stage the women business owner is in and certain consulting assistances are likely to occur at different growth stages; the second, women business owners might be prepared effective managerial methods for successive businesses across growth stages.