초록 close

본 연구는 세계 신발산업의 발전 단계를 평가하고 신발산업이 한국경제에서 부가가치를 창출하는 역할을 지속하기 위한 발전전략을 제시하고자 하였다. 이를 위해 글로벌 상품사슬(global commodity chain) 개념을 분석틀로 채택하고 세계 신발시장이 제3세대 경쟁단계에 진입한 것으로 규정하였다. 따라서 한국 신발기업이 기술혁신과 해외투자, 그리고 브랜드 마케팅 등을 통하여 신발산업의 글로벌 상품사슬에서 고부가가치 창출활동으로의 이동이나 개별 활동별 경쟁력 강화를 지향한 산업고도화에 발전전략의 초점을 맞출 것을 제시하였다.


This paper examines the nature of current competition in the world footwear industry and provides Korean footwear firms with strategic options for surviving as a value-adding sector in the Korean economy. From the perspective of global commodity chain, the world footwear market is characterized as having just entered the third phase of competition. In this context, development strategies of the Korean firms should be focused on moving to higher value-adding nods or reinforcing competitive edge of each nod in the global commodity chain. This scenario will be realized through strengthening technical innovation, relocating manufacturing plants overseas and initiating own-brand marketing.