초록 close

최근 많은 기업들은 경쟁력 향상을 위해 많은 비용을 정보기술에 투자하고 있으며 전자상거래 구현을 위해 노력을 가하고 있다. 하지만 거래비용의 감소와 시장의 확대 등 전자상거래가 많은 효익을 가져다 줄 것이라는 예측에도 불구하고 많은 기업들, 특히 중소기업들은 이러한 정보기술과 전자상거래를 충분히 활용하지 못하고 있는 것이 사실이다(장흥순, 1999). 중소기업의 인터넷 전자상거래의 확대를 위해서는 성공적인 전자상거래 활용에 영향을 미치는 요인들에 대한 연구를 통해 중소기업의 인터넷 전자상거래 활용에 대한 이해의 고취가 필요하다. 연구결과에 의하면 전자상거래에 대한 기대 이익과 조직의 IS 몰입 요인이 중소기업의 전자상거래 활용에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 CEO의 특성과 vendor의 지원 정도가 중요한 요인으로 밝혀졌다.


Currently, many companies have invested in IT and made efforts to implement EC to strengthen their competitive base. However, not all companies, in particular the Small and Medium sized Enterprises (SMEs) have fully utilized the IT and EC in spite of the estimation that EC would provide many advantages such as decreasing transaction costs and enlarging the market(Jang Heng Sun, 1999). In order to expand the utilization of internet based EC in SMEs, it is necessary to improve the understanding of EC utilization in SMEs by analyzing which specific factors are affecting the utilization of EC. This study shows that perceived benefit and organization's IS commitment are significantly related to the utilization of EC, especially CEO's characteristics and vendor's support were turn out to be very important factors.