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중국에서의 도덕교육을 보면, 소학교에서는 『사상품덕』으로, 초급중학교와 고급중학교에서는 『사상정치』라는 과목 명으로 지도된다. 중국 학교에서 도덕교육은 대단히 중요한 부분을 차지하고 있다. 이렇게 사상정치교육을 학교에서 강조하는 이유는 이것이 사회주의 건설자와 후계자를 양성하는 기본수단이라고 보기 때문이다. 중국의 도덕교육은 크게 3가지 영역, 즉 ‘정치교육’, ‘사상교육’, 그리고 ‘품덕교육’ 등을 포함하고 있다. 전반적으로 볼 때, 중국의 도덕 교육은 소학교로 갈수록 품덕 교육의 비중이 커지고, 초급중학교에서 고급중학교로 갈수록 사상 교육과 정치 교육의 비중이 커짐을 알 수 있다. 중국의 도덕교육에는 우리나라 도덕과교육과 일반사회 내용이 함께 포함되어 있는데, 특히 최근 중국의 도덕교육은 품격(品格), 예의 도덕과 같은 내용이 더욱 강조되고 있다. 또한 일반적으로 중국의 소학교에서 초급중학교, 고급중학교로 올라갈수록 도덕교육의 비중은 적어지고 정치교육과 사상교육의 비중이 더 커지게 된다.중국의 도덕 교과서攀 중국에서의 도덕교과서는 학년별로 상, 하로 나뉘어져 총 2권씩 출판된다. 따라서 소학교는 12권, 초급중학교는 6권, 고급중학교도 6권이며, 총 24권이 된다. 중국 소학교 교과서의 크기는 국판 크기이며, 컬러 인쇄본이다.攀攀는 대체적으로 생활 영역 확대법에 따라 개인생활, 가정생활, 학교생활, 공공생활, 국가생활과 민족생활 등 5개 생활영역으로 구성되어 있다. 교과서 진술 방식은 주로 서술식 진술이며, 본문 내용 중에는 다양한 활동명을 제시하고 있으며, 제재의 앞부분에 관련된 격언이나 속담을 제시하기도 한다. 소학교는 이야기하기 형태의 글과 삽화 위주로 구성되며, 중학교는 강의식에 적합한 글과 사진 위주로 구성되어 있다.


Seeing 'Moral Education' in China, there are the subjects named 『Sasangpoomduk(思想品德)』in the elementary school and 『Sasangjungchi(思想政治)』in the secondary school. 'Moral Education' in China has been an important status. Regardind to the reason, this is regarded as the basic means for educating a founder and successor of socialism. 'Moral Education' in China is consist of three domains, that is, 'political education', 'ideology education', 'moral education'. Moral education in China is the larger than in low school level, and political education, ideology education is the larger than in high school level. 'Moral Education' in China is consist of two subject domains named 『Moral Education』과 『Social studies』. Especially, moral education in China is recently focused on character and politeness education. Also, the more a high school level the less relative importance of moral education, and the larger relative importance of political education and ideologyeducation. Moral textbooks in China is consist of five life domains, that is, individual life, home life, school life, public life, nation life as to 'expanding communities‘. Moral textbooks in China is mainly assumed the form of descibing. In front of a subject matter is suggested to a related maxim or proverb. In the elementary school moral textbooks mainly comprehendstory-telling materials and illustrations, and in the secondary school comprehend writing materials being suitable to lecture and pictures.