초록 close

10명 전후의 소인수 학급에서 그림 지도의 수준별 교수-학습과 수행 평가의 관계 특징은 다음과 같다. 1) 그림 지도와 관련된 학습의 수준 차는 공간에 대한 개인의 인지 차이이다. 2) 따라서 공간 인지와 관련된 아동의 개인차를 진단하여 그 변인을 토대로 학습하는 것이 그림 지도와 관련된 수준별 교수-학습의 핵심이다. 3)이 같은 의미를 소인수 학급에 적용하면, 아동의 개인차를 고려한 개별화 교육이 그림 지도의 수준별 교수-학습에 가장 적합하다. 4) 따라서 그림 지도의 수준별 교수-학습은 아동들간의 비교가 아닌 개개인의 진단에 목적을 둔 수행 평가가 전제될 때 가능해 진다. 5) 이 같은 교육의 궁극적 목적은 실존적 존재로서 내 삶의 터전과 나와의 관계를 이해하는데 있다.


Performance assessment was experienced as a necessity for an effective teaching and learning of drawing maps, in a class of around ten children. (1) Children?s difference in learning of drawing maps is reflective of individual difference in spatial cognition; (2) Correct assessment of individual difference in spatial cognition is thus essential to an effective teaching and learning of drawing maps at different levels of students? understanding; (3) This leads to a necessity for performance assessment, an assessment of intra-personal strength and weakness instead of inter-personal comparison; (4) Different levels of understanding allow for individualized teaching and learning in a small classroom of ten children or so; and (5) An ultimate aim of education, at least in relation to geography, may be understanding of geography as an existential context for our situated self.