초록 close

본 연구의 목적은 초등학교 지리교육과정의 쟁점을 확인하고 대안을 모색하는데 있다. 교육과정의 쟁점은 범위와 계열의 측면에서 살펴보았다. 교육과정 범위에서의 쟁점은 학교지리의 정체성과 내용선정 논리가 모호한 것이다. 이 쟁점의 해결책은 국가 수준의 지리교육과정 개발, 사회과 교육과정에 대한 지리적 접근의 강화로 제안하였다. 다음으로, 교육과정 계열에서의 쟁점은 환경확대법과 나선형 교육과정의 논리 사이 조화의 문제, 환경확대법의 비판과 옹호의 문제였다. 이 쟁점의 대안은 첫째, 내용범위를 전체 학년에 걸쳐 일관되게 배열하기, 환경확대법을 탄력으로 적용하기로 모색하였다.


The purpose of this study is that to confirm the issues of elementary school geography curriculum and to find an alternative plan about that. The issues of the curriculum was shown in the side of the scope and the sequence. We can see two points in the scope of the curriculum. First of all, the school geography has stagnated. Secondly, it is unclear for us to accept about a basis of selection for contents. The solution to these are suggested as follows. One of the settlements is to develop the national geography curriculum. Another of them is to strengthen a geographical approach of a social studies curriculum. And we can also find two issues in the sequence of the curriculum. One is how to match the expanding environment principle with the spiral curriculum. Another one is the problems between the critic and the defender of the expanding environment principle. The solution to these problems were tried to find by arranging an extent of contents consistently in the whole school year. Also they were tried to find by applying the expanding environment principle elastically.