초록 close

현재 대부분의 교사들은 인터넷을 비롯한 교단 선진화 기구가 교수-학습에 도움이 된다는 사실을 인정하고 있으며 그 활용 방안에 대해 많은 고민을 안고 있다. 교육적인 매체로 인터넷이 제대로 활용되기 위해서는 정선된 자료를 현장 교사들과 학생들에게 제공해줄 수 있는 지속적이고 효과적인 시스템의 구축이 필요하다 본 연구는 경관 해석의 기초 자료로 사용되어 온 지리사진을 인터넷을 이용하여 지속적으로 공유·보급하고 학습에 활용하기 위한 웹 사진관을 구성하는 것을 목적으로 한다. 이를 통해 중요한 교육자료로 인정받고 있음에도 교과서를 비롯한 교육 여건의 한계로 인해 제대로 활용되지 못하고 있는 지리 사진의 교육적 가치를 높일 수 있다고 생각한다. 웹 사진관은 지리교육 관련자들이 인터넷 상에서 자료를 서로 나누는 작은 시도이며 좀더 진보된 웹 기반 수업을 위한 출발점이다. 향후 웹 사진관이 지리교육을 위한 효율적인 시스템으로 발전하기 위해서는 자료 공유의 필요성에 대한 현장 교사의 인식 제고와 적극적인 동참을 유도할 수 있는 장기적인 방안이 모색되어야 할 것이다.


Most teachers admit that the inducement of advanced teaching equipment including the internet, help teaching-learning processes. They also think how to use them effectively. Building continuous and effective systems to offer both teachers and students well-chosen teaching and learning materials can make the internet used for an educational media.The purpose of this study is to build geographical photo-studio on the web so that the geographical photographs which have been basic materials as interpretation of landscape, can be shared and spread to be used successfully for both teachers and students. This job will help to increase the value of the geographical photographs which have not been used well because of the limits of educational environments such as geography texts, even though they have been regarded as significant educational materials.Web photo-studio is not only a try for the geography teachers or people related to geography to share the materials on the internet, but also the starting point for advanced web based instruction. Recognizing the necessity of sharing the materials for the teachers and the prolonged plan which can induce participation of the teachers can make web photo studio developed as an effective system in the geography education.