초록 close

지리교육의 효과적인 수업을 위해서는 수업 중에 학생의 학습 활동이 활발히 이루어질 필요가 있다. 이것을 위해서는 수업을 위한 보조 자료로서 학습지의 적절한 사용이 필요하다. (1) 어떤 학습지가 학생들에게 도움을 줄 것인지, (2)학생들은 어떤 학습지를 좋아하는지, (3)교사는 어떻게 손쉽게 효과적인 학습지를 만들어 수업에 활용할 수 있는지를 실제 수업을 통해 알아보려고 하는 것이 이 연구의 목적이다. 이 연구에서는 중학교 지리수업에서 학습지의 사용이 효과적이라고 보고, 학습지의 제작 방법을 국내외 자료를 토대로 알아보고, 학생들의 선호도를 조사해보려는 것이다. 조사는 서울여중 1학년 학생들을 대상으로 했으며, 그 결과는 다음과 같다. (1)백지도는 완성형 지도보다 선호된다. (2)객관식과 주관식 문제의 절충형인 구조화 된 문항은 단순한 논문형 문항보다 선호된다. (3)그림을 사용한 학습지가 보다 선호된다. (4)지리 교과의 환경교육에 있어서, 시각화 된 학습지는 더 선호된다.


For an effective teaching in geography education, the participation by students is required. To induce such participation, the use of worksheet is recommended. Worksheet is useful in presenting the summery of important items not only students but also to teacher. Therefore, this study has planned to examine (1) what kind of worksheet is helpful to students, (2)what kind of worksheet is preferred by students, (3)how the teachers can easily produce the worksheet.This study aims at (1)figure-out of the way to produce worksheet, and (2)the survey of the student’s preferences on the worksheet on the presumption that the using of worksheet is efficient in teaching the geography in the middle school.The results of the survey are as follows : (1)The out-line map is preferred to the complete map. (2)The Structured questions, which mixed the objective and subjective questions, are preferred to the simple essay questions. (3)The picture-using worksheet is preferred. (4)In relation to the environmental education on the geography teaching, the visualized worksheet is preferred.