초록 close

본 연구에서는 학생들이 다양한 영역의 지리적 기능을 통합적으로 신장하고 학생의 자기주도적 학습을 조장하기 위하여 프로젝트 학습을 활용하여 지역 조사 학습 모형을 설계하였다. 또한 학습 효과를 극대화시킬 수 있는 효율적인 운영 방안을 모색해보았고, 개발한 지역 조사 프로젝트 학습 모형이 학생들의 지역에 대한 관심과 태도에 어떠한 영향을 미치는 지를 살펴서 지역 조사 프로젝트 학습의 효과를 검증하였다.본 연구에서 밝혀진 지역 조사 프로젝트 학습의 결과는 다음과 같다.첫째, 학생들은 조사 주제를 선정할 때 자료 수집 및 조사 과정의 용이성, 조사 활동의 흥미 등을 고려하여 자신들의 경험과 관련된 친숙한 주제를 선택한다. 둘째, 학생들이 사용한 지역 조사 방법은 실내 조사 방법으로는 인터넷을 통한 자료 검색방법이 활용되었고, 현지 조사 방법으로는 사진 촬영, 면담, 설문조사, 견학, 관찰 등 다양한 방법이 사용되었다. 학생들은 다양한 조사 방법을 활용하여 자료를 수집한 야외 조사 활동을 흥미로와 했으며 교육적으로도 높은 효과가 있다고 하였다. 셋째, 지역 조사 프로젝트 학습은 지리적 지적 기능, 지리적 도해 기능, 효과적인 의사 전달 기능, 집단 참여 기능 및 토의 기능 등 다양한 지리적 기능이 상호 유기적인 관계를 맺어 통합적으로 신장하는데 효과적인 학습 방법이다. 넷째, 자기 평가와 동료 평가는 교사 평가의 신뢰도와 객관도를 높여주고, 조사 활동의 참여도와 공헌도 파악의 근거가 된다. 특히 조사일지는 학생의 조사 전 과정을 파악할 수 있는 좋은 자료가 되었다. 다섯째, 학생들은 지역 조사 학습을 수행한 후 지역에 대한 지리적 정보가 증가하였고, 지역 문제에 관심을 갖게 되었으며, 지역 문제 해결에 적극적으로 참여하려는 마음을 갖게 되었다.


This study designs the locality-based research using project work to develop the geographic skill of various area and promote the student-directed learning. Its purpose is to seek an effective operation method for the maximum value of learning effect. In addition, it inspects the locality-based project learning effect by observing how this project model influences the students? interest and attitude to the locality.The results of this study are as follows.First, when the students select the research theme, they select friendly theme related to their experience for the easiness of data collecting and research process and their activity?s interest. Second, the students? research method is an internet research more than a literature research. And they use the various method by means of the field work method as photographing, interview, questionnaire, visiting, observation. The field work is the most interesting and educational to the students. Third, the locality-based research project work is an effective learning method to develop the various geographical skills as the geographical intellectual skill, the geographical graphic skill, the effective communication skill, the co-operative working, and the capacity of discussions. Forth, the self-evaluation and the peer-evaluation enhance the reliability and the objectivity of the teacher evaluation. And they provide a basis for evaluating the participation and the contribution. Particularly, the work log is a good data to understand the whole research process. Fifth, The students get more local geographical informations and concern about the local problems and the solutions after they carry out the locality research.