초록 close

1990년대 이후 중등교사를 양성하는 사범대학 교육과정은 변화를 겪고 있다. 그 과정에서 교과교육학의 중요성이 부각되면서, 교과교육학이 사범대학 교육과정의 독특한 한 영역을 이루게 되었다.본 연구의 목적은 변화하는 사범대학 교육과정에서 중요한 영역으로 등장한 교과교육학을 바탕으로 새로운 교육과정 구성안을 제시하는 것이다. 이에 부가하여 교과교육학과 교과내용학 연계과목 중에 경제지리교육론 교과에 대한 명세의 예시를 제시한다.연구과정에서 제시한 새로운 교육과정 모델은 일반 교육학에 기반을 둔 교과 교육학, 세부 전공 영역의 학문적·이론적 업적에 바탕을 둔 교과 내용학, 이 두 영역을 연계할 뿐 아니라 중등학교 교육과정의 변화를 기반으로 하는 교과내용학과 교과교육학 연계 과목 등으로 구성된다. 특히 교과교육학과 교과내용학의 연계과목은 일반교육학과 교과내용학 뿐만아니라 중등학교 교육과정의 변화를 반영할 수 있도록 유연적인 것이라야 한다.지리교육과 교육과정에서 교과내용학과 교과교육학 연계 과목에 대한 개발·연구 뿐만아니라 이 영역에 속하는 교과목들에 대한 명세 작성이 이루어질 필요가 있다.


The educational curriculums for training geography teachers in colleges of education across Korea have changed steadily since the 1990?s. Generic educational theories and practices need to be further developed and specified to meet the demands from individual discipline courses. Interdisciplinary education has become a unique field of teacher education curriculum along with the academic attention from the educators concerned.This study attempts to propose a new model of geography teacher education curriculum based on the interdisciplinary pedagogy. The model includes general educational theories and practices, interdisciplinary learning, and the speciality in geography teacher education program. It is to improve and excel the quality of general education and secondary schooling in disciplinary instruction and curriculum both. The study also suggests that the interdisciplinary education should be flexible to practice and open to change academically and pedagogically. Finally, this study promotes further studies and comprehensive research on the interdisciplinary education and the study courses for better geography teacher education in a college of education.