초록 close

본 논문의 목적은 기후 관련 단원을 중심으로 학생들로 하여금 주요 지리학 개념들을 이해시키기 위한 구체적인 수업 전력을 개발, 제시하는데 있다. 이를 통해서 학생들은 그들의 일상생활에 대한 구체적인 학습을 할 수 있다. 실재로 학생들은 구체적인 사례 적용에 의한 일반화를 통하여 보다 효과적으로 학습을 이룰 수 있다. 이 경우 설명 기법이 유용할 때가 많다. 기후 단원의 사례에 탐구 교수의 전략은 교사들이 보다 효과적으로 학습 계획을 세울 수 있고, 학생들은 논리적인 사고력을 증진시킬 수 있다고 본다. 특히 지리 단원의 교수 학습에서 학습 계획 수립에 유용할 것으로 판단된다.


The purpose of this article is to develope concrete teaching strategies for helping students understand major concepts, especially abstract ones, because with these strategies students can learn about their everyday life with geography in case of climate chapter of secondary school curriculum. Actually, students might better learn about a generalization through knowledge of the concrete examples. Often such knowledge is best taught by an expository technique. In this study, I suggest the case of instructional strategies for the inquiry teaching which is necessary to help students understand more easily. By using this example, teachers can design their instructional activities more efficiently and increase student?s logical thinking processes. Particularly, I think that this article can be a good tool for geography teachers who are going to design lesson planning.