초록 close

본 연구는 지역 학습 내용의 성격에 따라 공간 학습, 장소 학습, 환경 학습의 가능성을 열어 두는데 그 목적이 있다. 지리학의 기본 개념인 공간, 지역, 환경 개념에 관한 이론적 논의를 살펴본 결과, 공간은 개념적 설명이 가능한 대상인 반면, 경관은 지역과 장소의 특성을 파악하는데 따로 분리해서 생각할 수 없는 이해의 대상을 의미한다. 환경 개념은 인간 중심적 세계관에서 벗어나 생태-인간주의 환경윤리의 변화를 지향하는 가치의 문제이다.공간, 지역, 환경 개념에 대한 재인식에 근거할 때, 지역 학습에서 위치·관계와 관련된 학습 주제의 유형과 과정을 설명할 수 있는 개념 탐구 중심의 공간 학습과 관계·생활 모습과 관련된 학습 주제의 경관과 정체성을 이해할 수 있는 문제 해결 중심의 장소 학습을 단계적으로 적용할 수 있다. 그리고 생활 모습·쟁점과 관련된 학습 주제의 변화와 발전에 대한 가치를 판단할 수 있는 의사 결정 중심의 환경 학습에서는 생태-인간주의 환경 윤리가 절실하다.


This study aims to suggest the instruction of space, place and environment according to the content knowledge in the regional instruction. Conceptual examination about space, region and environment indicates that whereas space can be conceptually explained, in order to grasp the characteristics of region and space, landscape cannot be understood apart from them. Environment is a matter of values, which currently are oriented towards changes from the anthropocentric world to eco-humanism ethics.On the basis of reconceptualization of space, region and environment, regional instruction encompasses both space instruction and place instruction which can be applied step by step. Space instruction is centered around concept inquiry that can explain the pattern and process of themes in connection with the location and relationship. Place instruction adopts a problem-solving approach that can help understand the landscape and identity of themes in connection with relationship and life style. Eco-humanism ethics is essential in environment instruction, in which learners can make a judgment on the changes and development of themes related to life style and issues.