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본 연구에서는 고등학교 학생을 대상으로 지리지식의 범주화 방법과 지리개념의 기본수준 확인, 지역확대에 따른 지역인식의 기준을 살펴보았다. 고등학생의 지리지식 범주화 방법은, 관련 지식의 축적 정도에 따라 지역별 범주→주제별 범주→시대별 범주 순으로 위계적 관계가 존재하며, 특히 사회적 범주화 방법이 지리나 역사적 범주화 방법에 우선한다. 지리개념의 기본수준은 자연지리와 인문지리의 교육내용을 6단계로 계층화했을 때, 5단계에서 확인할 수 있다. 지역 확대에 따른 지역인식 기준은 동규모에서는 지리적 인식, 시규모에서는 역사적 인식, 도규모에서는 지리적 인식, 국가규모에서는 사회적 인식이 지역인식에 가장 중요한 인식기준으로 작용하고 있다. 그리고 고등학생은 대륙규모에 대한 인식 형성이 미약하고, 국가의 집합으로서 대륙을 인식하는 경향이 강하며, 대륙을 인식할 때 지리적 인식의 비중이 아주 높다. 이러한 결과가 지리교육내용 조직에 주는 시사점으로는, 고등학생은 지리관련 사실이나 문제에 대해서 사회적 범주화 방법을 우선시하고 있다는 점, 5단계에서 기본수준이 형성되고 있다는 점, 지역규모별로 지역인식의 기준이 다르다는 점, 대륙규모의 지역인식 보다는 국가 단위의 지역인식을 더 많이 하고 있다는 점을 들 수 있다.


This study is to extract a categorization method of geographical knowledge, basic level of geographical concept, criteria of regional recognition on high school student. The high school students are to categorize the geographical knowledge by regional, thematic, periodic categorization which is hierarchical relationship. But they give priority to social categorization than geographical and historical about geography related facts. Basic level categories is 5 level concept in 6 steps by hierarchical classification of geographical concept. According to expand the regional scale, categorization method is different that Dong scale is most important on geographical recognition, City scale is historical recognition, Do scale is geographical, Nation scale is social recognition. Continental scale is higher ratio in geographical recognition than others. This result gives to hint on organize of geographical contents that high school students give priority to social categorization, basic level categories makes 5 level in geographical concept level. And regional recognition is different by regional scale, especially national scale is more important than continental scale in high school students.