초록 close

지리적 탐구는 지리와 관련된 질문을 제기하고 관련 자료를 수집하고 증거를 획득하여 결론 및 일반화에 도달하는 일련의 과정이다. 이 과정에서 자료는 매우 중요한 역할을 한다. 자료를 통해 탐구 문제를 선정하여 지리적 탐구를 시작할 수 있고, 결론 및 일반화의 판단 근거를 획득할 수 있기 때문이다.탐구형 지리 평가 문항은 지리적 탐구를 중심으로 평가 목표, 내용, 형식이 구성된 것이다. 이러한 유형의 대표적인 예가 대학수학능력시험 사회탐구영역의 문항이다. 그런데 대학수학능력시험은 수험자에게 직접 자료를 찾아보는 기회를 부여할 수 없는 한정된 평가 장면이기 때문에, 문제 해결과 관련된 자료가 문항에서 제시되고 있다.이를 고려할 때 문항에서 활용되는 자료의 특성은 탐구형 지리 평가 문항의 적합성을 평가하는 하나의 기준이 될 수 있을 것으로 생각된다. 본 연구에서는 이와 같은 문제 의식을 바탕으로 탐구형 지리 평가 문항의 자료의 특성 및 활용을 분석, 조사하였다. 그리고 자료의 특성 분류와 고등학생의 자료 활용 특징을 통해, 탐구형 지리 평가 문항 출제 과정에서 고려해야 할 자료 제시 전략을 제안하였다.


Geographical inquiry is emphasized as one of educational purposes in contemporary education. To do geographical inquiry, data are very important. Because they play key roles as an inquiry starter and a basis for reaching conclusion and generalization.Questions designed to evaluate the ability for geographical inquiry are called ?inquiry questions in geography?. Questions in Social Studies Inquiry Section of College Scholastic Ability Test(CSAT) are good examples. But students take a CSAT in closed circumstances, in other words, they have no opportunity to search for data by themselves. Therefore, to do meaningful inquiry, data required for settling questions should be included.Considering these features, the characteristics of data can be one of the standards to evaluate the fitness of inquiry questions in geography. In this study, I analyzed the characteristics of data and investigated the use of data in the process of answering geography questions. Through the characteristics of data and the students? way of using data, I proposed the strategies of data presentation.