초록 close

이 연구는 제7차 교육과정의 초등학교 사회과 교과서의 자연지리학 단원들과 과학 교과서의 지구과학 단원들 간의 교육과정 상의 간학문적 연계성을 살펴보는 예비적인 연구로서 이들 분야들 간에 공통적으로 사용되는 용어들에 대한 비교·분석을 시도하였다.초등학교 사회 교과서의 자연지리학 용어의 수는 저학년에서 고학년으로 갈수록 증가하는 경향을 보인다. 이들 용어들에서는 기후학 관련 용어 수가 가장 많고 한자어로 된 용어가 약 90%로 다수를 차지하고 있다. 사회교과서에서의 토양 및 지형학과 과학교과서에서의 지형 및 지질학관련 용어들의 약 26%가 중복되고 사회교과서의 기후학과 과학교과서의 대기과학 관련 용어들은 약 36%가 중복된다. 이러한 결과들은 초등학교 사회과의 자연지리와 과학과의 지구과학 분야들은 상호 밀접한 관계가 형성되고 있어 교육과정의 운영상 이러한 관계의 고려가 필수적으로 요청된다는 것을 시사한다.


In this study, natural geographic vocabularies in Society and earth science ones in Science textbooks, elementary school, were mutually analyzed in common use, as a preliminarily interdisciplinary approach between above two domains.The natural geographic vocabularies in Society are increased toward ascending grade of the school, and these include many climatology(the highest among natural geographic domains) and Chinese ones in number. Soil and geomorphology domains in Society and geomorphology and geology ones in Science mutually possess common vocabularies in about 26%. And, climatology and atmospheric science domains in above two textbooks also have common ones in about 36%. From above results, it is indicated that natural geography domains in Society and earth science ones in Science of elementary textbooks are intensely interrelated with, then, the considerations on the relationship are necessary in elementary curricula management.