초록 close

본 연구는 초등학교 사회과 수업을 5시간 관찰하고, 예비 교사(교대 4학년생)와 초등학교 5학년생 대상으로 3시간 수업을 실천한 경험의 산물이다. 연구 결과 활동 중심의 교과서 구성 내용은 교사와 어린이들이 교과의 개념을 명확하게 파악하는 데 크게 도움이 되지 못하고 있었다. 학습자의 경험과 흥미를 강조한 나머지 사회 교과서에 교과의 개념과 기능이 명확하게 제시되지 않는다면, 교사는 교과 내용의 재구성 단계에서 방향성을 상실할 수 있다.교사가 명시적이고 외면적인 지리적 개념과 기능을 분명하게 인식하고 있더라도 지리 교과에 대한 묵시적이고 내면적인 통찰이 부족하여, 수업의 실제 상황에서 시행착오를 거듭하거나 수업의 내용과 의미가 학생들에게 온전하게 전달될 수 없음을 확인하였다. 교사가 교실 수업 설계에서 교과 내용 지식, 교수법 지식, 학습자 지식, 교실 상황에 관한 지식 등이 총체적으로 결합된 교수 내용 지식을 염두에 두고, 교과 내용과 의미에 대한 통찰력을 바탕으로 수업을 실천할 때, 학생들에게 수업 활동을 온전하게 기술하고 설명할 수 있다.


This paper is the product of observing and practicing several elementary social studies classroom lessons. We observed the lessons in an elementary school setting and practiced the lessons for preservice teachers and elementary students. According to our observation, activity-focused textbook is not very helpful for teachers and children in order to understand the concepts clearly. If the concepts and the skills of subject matter were not presented clearly with overemphasizing learners? experience and interest, the teachers would lose the orientation in the reconstructive process of subject matter.Even if the teachers recognized the explicit, external geographical concepts and skills clearly, we confirmed that they had the trial and error in the practical situation of classroom lessons without having the implicit, internal insight of geography, and that the students could not understand the content and the meaning of them. When teachers practice classroom lessons in the base of geographical insight, considering the pedagogical content knowing- knowledge of subject matter, pedagogy, learners, environmental contexts, only then can we describe and explain the classroom lesson activities completely.