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본 연구는 북한 지역지리 학습 구성방안을 제시한 것으로, 북한의 지역 특성상 직접적인 자료를 획득하기 어려우므로 Landsat TM 및 ETM 영상을 이용하여 고등학교 한국지리의 북한 관련 단원의 교재를 제작하고, 수업안을 제시해 보았다. 이들 영상은 기하보정, 방사보정, 좌표수정 등의 전처리 과정을 거쳤다. 교재 제작을 위한 분석으로는 토지피복 비교를 위한 Band 조합과 식생 변화 파악을 위한 NDVI 방법을 이용하였다. 교과 내용과 관련한 내용 설계에서는 북한의 식량 현실 및 산지의 농경지 개발에 따른 삼림파괴 내용을 활용하였으며, 학습교재 구성방안에서는 학생들이 직접 사용할 수 있는 북한의 토지이용, 삼림파괴, 식생지수, 북한의 식량부족 등에 관한 학습지안을 제시하고 있다. Landsat 위성영상 분석에는 영상처리 기술 습득, 장비 및 영상 구입에 따른 경제적인 문제가 따르므로 교육당국, 대학, 교재 개발자, 교사 개인의 노력이 따라야 할 것이다.


This study aims to suggest a teaching material and program of regional geography of North Korea using Landsat TM and ETM images. These images are preprocessed for geometric, radiometric correction, and geographic grid correction. Analytic techniques of teaching material using images are band combination for land cover analysis and NDVI for vegetation change. Planning of text contents includes food situation, cropland development in mountain slope, and deforestation of North Korea. The student?s worksheet are suggested with contents such as land use, deforestation, vegetation index and food shortage. Education administration, college, teaching material developer, and teacher altogether try to make their efforts to solve economic problems due to image process techniques and image supplying.