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본 논문은 한국 미디어산업에 외국 자본 진입 현상을 문화 권력의 측면에서 접근해 보았다. 외국자본 도입에 대해서는 시장주의와 문화제국주의론의 논쟁이 지속되고 있지만, 구체적 현실을 인간의 일상적 삶의 모습 속에서 보기 위해서, 본 연구는 푸코와 들뢰즈 그리고 포스트식민주의 이론을 끌어들여 경제와 문화의 관계를 추적하였다. 포스트식민주의가 식민지 내부의 목소리를 학문의 담론으로 끌어올린 것은 성과이지만, 해석에 치우치다 보니 실천의 문제가 후퇴하고 있다는 것을 문제점으로 지적할 수 있다. 본 연구에서는 실천의 문제를 부각시키기 위해, 경제와 계급의 문제를 연구하되, 경제결정론을 극복하고 문화주의적 시각에서 현실의 다양한 권력 작용을 설명하였다. 직접투자, 전략적 제휴, 자본유치, 유동성자본의 다양한 형태로 유입되는 외국 자본이 한국의 문화 내부와 어떻게 접합하고 이중적인 현실을 생성하고 있는지를 파악하기 위해 10개 기업을 대상으로 심층인터뷰를 실시하였다. 본 연구에서는 외국 자본과 국내 기업과 시장의 변화에 작용하는 다양한 권력 매카니즘과 그의 영향력을 구체적으로 분석하고 있다.


This study focuses on cultural implication of the media industry, particularly the influence of foreign capital. There are two camps disputing each other with regards to the influence of foreign capital on the media industry; one is the economic theory of market principle, and the other is the theory of cultural imperialism. This study attempts to overcome the problems with both theories above, and to disclose the concrete reality in people's everyday lives. I adopt theoretical frameworks of Foucault, Deleuze, and post-colonialism. Although post-colonialism is powerful in detecting internal voices of colonized people, it undermines practices due to overemphasis on interpretation, I attempt to revitalize the importance of practice in cultural studies in general, and post-colonialism in particular. Thus, I am reviewing economic practices and class struggles at the international level while emphasizing the cultural power in it. There are four types of foreign capital invested in the Korean media industry; foreign direct investment, strategic alliance, capital adoption and hot money. I have conducted in-depth interviews with personnels in 10 different companies which adopt foreign capital of one type or another. Interviewees have demonstrated how cultural power was embodied in economic practices in the post-colonial era. These days, foreign capital exercises indirect influences on host countries rather than direct control. That is an application of, what Foucault says, "positive" power rather than repressive power. Cultural, positive power works by the means of voluntary participation and subjects' alteration. In interviews, most people argue for contributions of foreign capital to domestic media industry. Yet, foreign capital, in reality, does not bring up the ideal market places. Instead, it promote market power of the Korean media industry in the same form of media in home countries.