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이 글은 19세기 프랑스 사회학자인 가브리엘 타르드의 공론장에 관한 논의를 소개하고, 그것이 지닌 고전으로서의 의미를 재해석하고자 하는 목적을 지닌다. 이를 위해 논문은 크게 두 부분으로 구성되었다. 첫 번째 부분에서 우리는 타르드의 논의를 역사적 맥락 속에 자리매기고자 하였다. 구체적으로 19세기 말 프랑스의 담론적, 담론외적 맥락을 재구성하면서, 타르드의 논의가 당시 지배적이었던 군중담론에 어떻게 접합되어 있었는지, 또 군중으로부터 공중으로 타르드 논의의 초점이동을 가능하게 했던 사회적 조건은 무엇이었는지 추적해보았다. 두 번째 부분에서 우리는 공론장에 관한 타르드의 논의를 세 가지 차원으로 나누어 조명해보았다. 그것들은 각각 공중에 대한 새로운 개념화, 여론형성과정의 분석, 근대 국민국가의 형성에 있어 공론장이 생산해낸 효과 등이다. 타르드의 관심은 공론장의 이념형이나 규범적 기초를 세우는 데 있지 않았다. 그의 주된 관심은 차라리 근대의 개인들이 공론장에서 겪게 된 새로운 경험을 분석하고, 그 경험의 가능성의 조건들이 무엇인지 미시적인 수준에서 따져보는 데 있었다고 평가할 수 있다. 그러한 논의의 지평은 또 철저하게 역사적이고 사회학적이었다. 이러한 사실은 인터넷으로 대표되는 쌍방향 미디어가 발전하고 새로운 공중의 형성이 이야기되는 오늘날 공론장 연구의 또다른 방향을 시사해준다.


This theoretical study explores the implications of Gabriel Tarde's classical insights on the 'modern public sphere'. It consists of two parts. In the first part of this study, I tried to replace Tarde's sociology in its historical context of the 19th century France. I examined especially the emergence of the ‘crowd’ as a new political force and the formation of pseudo-scientific discourses like 'crowd psychology' and 'criminology'. I also paid attention to the Dreyfus Affaire, a modern event owing its dynamics to the development of popular journalism. In doing so, I attempted to reconstitute the historical moments which conditioned largely Tarde's problematic on the public and the public opinion. In the second part, I analysed Tarde's view on the construction of the modern public sphere, focusing mainly on three points. First of all, an emphasis was put upon the originality of his conception of the 'public' as 'imagined community' mediated by communication technologies. Secondly, his analysis on the public opinion formation process was examined in detail. Thirdly, I reviewed Tarde's observation on the role of public sphere in cultural formation of modern nation-state. From my point of view, Tarde's contribution to the 'public sphere studies' can be summarized as following : First, he outlined a prominent problematic on communication technologies, social change and modernity. Second, in breaking with the normative conception of public sphere, Tarde tried to analyze social conditions which made possible new experience of modern man in the public sphere. In conclusion, I argued that Tarde's system could inspire some interesting research agendas on the public sphere in the 'age of Internet'.