초록 close

19세기 서구 근대의 시대정신 속에서 탄생한 사진은 19세기의 서구 근대성을 구현하는 대표적인 시각매체로 인정되고 있다. 19세기 말 외부 열강들의 역학 관계 속에서 강제적으로 문호를 개방한 한국사회는 사회문화적 충격 속에서 근대성을 경험하게 된다. 이러한 상황에서 급격히 도입된 사진은 한국사회가 갖고 있던 기존의 시각적 재현체계에 큰 변동을 가한다. 근대과학기술 문명의 하나로서 사진은 곧 한국사회에서 태동하던 근대적 부르주아 계급에 의해 기록의 수단, 상업의 수단으로 수용되었다. 초기에 초상사진과 풍경사진의 형태로 소비되던 사진은 초상화, 풍경화와 같은 회화의 형태에 영향을 주었고 서구의 근대적인 시각적 표현양식들이 한국사회에서 뿌리내리는데 기여했다. 또한 개항 초기 사진기를 들고 상륙한 외국인들은 한국사회와 한국인에 대한 그들의 편견을 사진에 고정시켜 유포했다. 한국인은 이러한 사진 속에서 타자의 시선에 의해 대상화된 모습을 자신의 것으로 수용함으로써 서구의 오리엔탈리즘을 자신의 것을 내재화시켰다.


The purpose of this study is to analyse the relations between the introduction of photography and the formation of the modernity in the korean society of the late 19th century. Photography, invented in the modern episteme of the 19th century in Europe, is considered as a visual medium realizing the modernity of the 19th century. Till the late 19th century, the korean society had not opened the door to foreigners. As the opening of the door was forced and unexpected, the contact with the modern civilization was a great shock to the korean society. Till then, the policy of seclusion forbidding a introduction of any modern things from Occidental civilization, the introduction of photography as a quintessentially modern technology turned upside down the korean society. In the early stage of the introduction of photography, it is some rich nobles and middle class men who took a great interest in photography. They employed photography for business. The first photographs generally produced in the korean society of the late 19th century were portraits and landscapes. Those photographs influenced the paintings and contributed for the settlement of the modern way of seeing in the korean society. In the late 19th century, the foreigners, especially europeans and americans, also took photographs of korean people and landscape. The koreans in the photographs taken by occidentals were represented as kind savages or oriental wise men. The korean people and landscape were observed and documented like interesting objects to take. It is proved by the fact that the very popular photographs in that time were the photographs of kisaeng(professional singing and dancing girl for pleasure). This Orientalism was internalized by the koreans.