초록 close

본 연구에서는 내용 교수 지식과 교수학적 변환의 의미와 차이점을 살펴보고, 지리 지식을 3가지 유형으로 분류하여 각 유형별 교수학적 변환 방법을 제시했다. 첫째, 내용 교수 지식은 교과 내용과 학습자의 이해, 교수 방법의 이해에 관한 지식을 포괄하는 개념이고, 교사의 특수성이 반영되기 때문에 명시적이고 구체화하기 어렵다. 이에 반하여 교수학적 변환은 내용 교수 지식과 기반을 같이 하면서도 특히 교육 내용의 분석과 재구성에 초점을 두기 때문에 일반화가 가능하다. 둘째, 교과서의 교육내용 제시 방법을 기준으로 지리 지식을 분류하면 이해형 지식, 경험형 지식, 적용형 지식으로 분류할 수 있다. 이해형 지식은 사회 현상 중에서 지리적 현상을 인식하고, 분류 및 용어를 부여하는 과정에 관련된 지식이다. 경험형 지식은 이해한 지식을 확인하는 과정에 관련된 지식으로 외부적으로 받아들여지고 이해된 지식을 자신의 지식으로 재구성하는 과정에 관련된 지식이다. 적용형 지식은 자신이 이해하고 경험하여 자신의 지식으로 만든 지리 지식을 다양한 사례를 통해서 확인하고 해석하여 변화를 예측하는 것과 관련된 지식이다. 셋째, 각 유형별 지리 지식의 교수학적 변환 방법으로, 이해형 지식은 지리적 현상의 인식 ⇒ 차이점 발견 ⇒ 원인 및 요인 파악 ⇒ 분류 및 용어 부여 ⇒ 용어 및 개념 이해의 순서로 내용을 전개하는 방법을 제시하였다. 경험형 지식은 사례의 도입 ⇒ 사례 분석 ⇒ 인식 결과 확인의 전개 방법을 제시하였다. 적용형 지식은 사례의 도입 ⇒ 해석 과정 ⇒ 가치 판단 ⇒ 적용 및 예측의 전개 방법을 제시하였다.


This study is look into the meaning and difference of ‘pedagogical content knowledge’ and ‘didactic transposition’. And examine didactic transposition method of geography knowledge which is classified 3 types. The results are as follows ; Firstly, ‘pedagogical content knowledge’ is comprehensive concept include the understanding of subject contents and learner and teaching method. It is difficult to generalization because of include teacher’s individual characteristics. But ‘didactic transposition’ is focus on analysis and reconstruction of subject contents, therefore it is more simple to find the common and generalization than pedagogical content knowledge. Secondary, this study is classify the geography knowledge as understanding knowledge, experience knowledge, application knowledge by presentation method of subject contents in curriculum and textbook. Understanding knowledge is that the cognition the geographical phenomena among social phenomena, find the cause and factor, classify and grant the name. Experience knowledge is that the understand knowledge transpose into reconstruction through analysis and experience by himself. Application knowledge is that reconfirm and interpretation and prediction through various example. Thirdly, didactic transposition of each type is as follows ; understanding knowledge is cognition of geography phenomena ⇒ find the difference ⇒ select the cause and factor ⇒ classify and grant name ⇒ understanding of name and concept. Experience knowledge is introduce the example ⇒ analysis and experience ⇒ confirm the result of cognition. Application knowledge is introduce the example ⇒ interpretation process ⇒ value judgement ⇒ application and prediction.


This study is look into the meaning and difference of ‘pedagogical content knowledge’ and ‘didactic transposition’. And examine didactic transposition method of geography knowledge which is classified 3 types. The results are as follows ; Firstly, ‘pedagogical content knowledge’ is comprehensive concept include the understanding of subject contents and learner and teaching method. It is difficult to generalization because of include teacher’s individual characteristics. But ‘didactic transposition’ is focus on analysis and reconstruction of subject contents, therefore it is more simple to find the common and generalization than pedagogical content knowledge. Secondary, this study is classify the geography knowledge as understanding knowledge, experience knowledge, application knowledge by presentation method of subject contents in curriculum and textbook. Understanding knowledge is that the cognition the geographical phenomena among social phenomena, find the cause and factor, classify and grant the name. Experience knowledge is that the understand knowledge transpose into reconstruction through analysis and experience by himself. Application knowledge is that reconfirm and interpretation and prediction through various example. Thirdly, didactic transposition of each type is as follows ; understanding knowledge is cognition of geography phenomena ⇒ find the difference ⇒ select the cause and factor ⇒ classify and grant name ⇒ understanding of name and concept. Experience knowledge is introduce the example ⇒ analysis and experience ⇒ confirm the result of cognition. Application knowledge is introduce the example ⇒ interpretation process ⇒ value judgement ⇒ application and prediction.