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본 연구의 목적은 대학생을 대상으로 또래상담 프로그램을 실시하여 통제집단에 비해 자아존중감, 인간관계 변화, 대학생활적응 및 사회봉사활동 참여욕구에 어떠한 영향을 미치는지 그리고 그 효과 요인은 무엇인지를 알아보고자 하는 것이었다. 본 연구의 주요 결과는 첫째, 또래상담 프로그램에 참가한 대학생들은 통제집단에 비해 인간관계 변화, 대학생활 적응, 그리고 사회봉사활동 참여 욕구에서 유의미하게 향상되었다. 둘째, 또래상담 프로그램은 집단 응집력, 모방, 이타주의, 사회적 기술, 희망고취, 자기이해, 보편성 등의 순서로 집단원들에게 도움이 된 것으로 평정하였다. 셋째, 또래상담자로 지속적인 활동을 지원한 집단은 비지원 집단에 비해 대인관계 태도인식과 자기이해에서 더 높은 평정을 하였다. 본 연구는 대학생 또래상담 프로그램이 신입생의 대학생활 적응과 사회봉사 활동 촉진 등 다양한 형태로 활용 가능성을 시사하였다.


The main purpose of this study was to examine the effectiveness of peer counseling program for college students. Subjects participated in the 8 sessions of peer counseling program.. The subjects were 109 college students (experimental group=55; control group=54). Findings suggested that the peer counseling programs contributed to the college students' better interpersonal development, adjustment to their college life, and enhanced their need to participate in volunteer (social service) activities. However, there was no significant difference in the self-esteem score between experimental group and control group. Furthermore group cohesiveness, identification, altruism, installation of hope, and self-understanding were found to be more helpful factors among twelve factors of peer counseling program. And there was a significant difference in the interpersonal attitude and self-understanding factors between experimental group and control group.