초록 close

본 연구는 Super (1988)의 진로발달이론의 중요 개념인 직업적 자아정체감의 일관성 정도에 따른 진로태도성숙과 진로미결정요인에 대한 차이를 알아보았다. 본 연구의 조사대상자는 서울시내에 소재한 대학에 재학 중인 368명 (남학생: 128명, 여학생: 239명)으로 구성되어 있다. Super(1988)의 발달이론에 기초하여 진로선택유형을 안정적 (31.8%), 중다선택 (19.1%), 관습적 (28.1%), 그리고 불안정적(21.0%) 유형으로 구분하여, 진로선택유형에 따른 진로태도선택과 진로미결정요인의 차이를 분석하였다. 그 결과, 안정적 진로선택유형과 불안정적 진로선택유형에서만 진로태도성숙점수와 진로미결정요인점수에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 기존 연구결과와는 다르게, 중다선택유형이 관습적 진로선택유형 및 불안정적 진로선택유형보다 높은 진로태도성숙점수와 낮은 진로미결정장애요인점수를 보이지 않았을 뿐 만 아니라, 몇 몇 하위 요인에서는 관습적 진로선택유형이 중다선택유형보다 통계적으로 유의미하게 높은 진로태도성숙점수와 통계적으로 유의미하게 낮은 진로미결정장애요인점수를 보이는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 Super의 직업적 자아정체감의 일관성 여부에 따른 진로선택유형의 구분을 일관되게 우리나라에 적용하기에는 한계를 갖고 있음을 시사해주고 있다.


This study was designed to investigate the differences in the degrees of career attitude maturity and the factor of career indecision based on the consistency of the vocational self-concept, core concept of Super's (1988) career developmental theory. The subjects were 368 students of a large university located in seoul (128 male students and 239 female students). Three hundred sixty eight undergraduates were classified into the four types of career choice­the stable (31.8%), the multiple choice (19.1%), the conventional (28.1%), and the unstable (21.0%). Also, the Career Attitude Maturity Inventory and the Korean Career Indecision Inventory were administered to the subjects to decide the degree of career attitude maturity and the factor of career indecision. Results indicated that the stable and unstable type showed a significant difference in the score of the career attitude maturity and career indecision. Unlike the result of prevous studies, no difference was detected in the career attitude maturity and the career indecision among the multiple choice, conventional, and unstable type. Conventional type showed higher score on the career attitude maturity and lower score on the career indecision than the multiple choice type. The results of this study suggested limitations of applying the career choice types based on Super's vocational self-concept to Korean subjects.