초록 close

본 연구는 대인관계에서 개인적으로 깊고, 부당한 상처 경험이 있는 사람들을 대상으로 상담교육의 관점에서 용서 프로그램을 개발하여 용서증진의 가능성과 그 효과를 밝혀보고자 하였다. 실험집단의 경우, 용서 프로그램 실시결과 용서정도와 자존감정도가 의의있게 향상되었다. 불안과 분노정도도 감소되었지만 통계적 의의를 확보하지 못하였다. 2개월 뒤 추후검사결과 용서는 계속 유지되었고 자존감이 다소 낮아졌지만 사후검사 결과가 대체적으로 유지되었다. 대기자집단의 경우, 처치없이 대기된 상태에서는 사후검사에서 변화가 없었다. 그러나 실험집단화하여 용서 프로그램을 실시한 결과, 용서정도가 의의있게 향상되었고, 자존감정도도 향상되었지만 통계적 의의는 없었다. 또한 불안과 분노정도가 감소되었는데 분노변화는 통계적 의의가 있는 반면 불안변화는 통계적 의의는 없었다. 본 연구에서 사례수가 적어 일부 변인에서 통계적 검증에 제약이 있었지만, 프로그램 처치 결과 용서와 자존감 정도가 증가하고 불안과 분노가 줄어드는 경향성을 확인할 수 있었고, 프로그램 과정 분석을 통해 프로그램을 통한 긍정적 변화 과정을 확인할 수 있었다. 마지막으로 연구의 시사점, 제한점 및 추후연구방향을 제시하였다.


The purpose of the present study was to develope forgiveness facilitation program and investigate its effectiveness. This study included subjects who had deep and unfair personal hurt experiences from their social relationships. The subjects were divided into 2 groups: Experimental Group(8 subjects) and Waiting Group B(7 subjects). The results of the research are as follows: In the case of Experimental Group, after the program intervention, degree of forgiveness and self-esteem increased significantly, and degree of anxiety and anger decreased. However, the statistical significance was not found due to the lack of samples. The results of post-test indicated consistancy in the forgiveness, while self-esteem decreased. In general, the results of post-test maintained. In the case of Waiting Group, there was no difference in the post-test during the waiting period, but after administering the program, forgiveness increased significantly. Self-esteem also increased although there was no significance in statistics. The degree of anxiety and anger decreased. While the degree of anger change had statistical significance, but the degree of anxiety change had no statistical significance. It was estimated that there was no statistical significance due to the lack of samples. More than anything else, it was to find the caracteristics of behavioral reactions according to the forgiving process through this study. And, through analysis of program process, positive changes were witnessed through administering the program. Through the present research, it was confirmed that forgiveness is an important factor of sound self and interpersonal relation formation. Lastly, some implications and limitations of the present study, and implications for future research are drawn.