초록 close

본 연구의 목적은 복교생들의 재중도 탈락을 예방하고, 학교적응을 돕기 위한 집단상담 프로그램을 개발하고, 개발한 프로그램의 효과를 검증해 보는 데 있었다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 프로그램의 목표를 복교생의 사회적 유능성을 증진에 두고, 이러한 목표에 따라 프로그램을 구성하였다. 프로그램의 내용은 사회적 유능성의 하위요인인 사회적 문제해결, 대인관계, 자기효능감을 중심으로 구성되었다. 프로그램의 진행방법은 집단상담의 형태로 이루어졌으며, 주로 인지-행동적 집단상담에서 실시하는 기법들이 적용되었다. 프로그램의 실시는 경기도 ‘ㅅ’시에 소재하고 있는 중학교에서 복교생 10명을 대상으로 2001년 5월 17일부터 6월 14일까지 매주 2회, 매 회기 80분 동안 9회에 걸쳐 이루어졌다. 참가자들은 경기도 ‘ㅅ’시, ‘ㅇ’시 청소년 상담실 홍보를 통해 모집되었으며, 참가를 신청한 20명은 실험집단과 통제(대기)집단에 각각 10명씩 무선적으로 배치되었다. 프로그램의 진행은 본 연구자가 하였으며, 효과적인 실시를 위하여 진행자용 지침서 외에도 참가자들의 적극적인 참여를 돕기 위한 참가자용 워크북을 제작하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 실험집단과 통제집단을 대상으로 프로그램 실시 전과 후에 사회적 유능성 측정도구와 학교생활적응 측정도구를 실시하였다. 또한 프로그램 종결로부터 3개월 후 실험집단을 대상으로 추수검사를 실시하여 시간경과에 따른 프로그램의 효과를 검증해 보았다. 프로그램 효과검증 결과, 본 연구에서 개발한 프로그램은 복교생들의 사회적 유능성 증진과 학교적응에 효과적인 것으로 나타났다.


The purpose of this study was to develop a group counseling program to promote school adjustment of dropout adolescents who returned to school, and to examine the effectiveness of the program. The program was designed to enhance three components of social competence - social problem-solving, interpersonal relations and self-efficacy. The program was composed of 9 80-minute sessions, which utilized various group counseling techniques and cognitive-behavioral procedures. The program was implemented to 10 students randomly selected from 20 students who were recruited through advertizement of youth counseling centers. To examine the effectiveness of the program, pretest, post-test and follow-up test were administered using various scales to measure students' social competence and school adjustment. Results indicated that the program had a significant effect on enhancing the three components of social competence(e.g., social problem-solving, interpersonal relations and self efficacy) and school adjustment of dropout adolescents who returned to school.