초록 close

본 연구에서는 청소년들의 음란물 접촉은 날로 증가하지만, 이를 효과적으로 차단하기 힘든 현 상황에서 음란물 접촉과 강간통념 수용도 사이의 매개변인과 중개변인을 알아봄으로써 이를 이용하여 음란물 접촉이 있더라도 강간통념을 낮추려고 하는 방안을 모색하기 위해 실시하였다. 이를 위해 경남 소재의 남녀 중고생들 400명을 대상으로 연구하였다. 이들에게 실시한 설문지는 청소년들의 음란물 접촉정도와 강간통념 수용도 이외에도 매개(혹은 중개)변인이 될 수 있는 성지식, 음란물에 대한 태도, 음란물 접촉후의 느낌 등을 묻는 물음이 있었다. 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저 청소년들의 음란물 접촉경험은 여학생보다는 남학생이 중학생보다는 고등학생이 음란물 접촉 경험이 많았다. 강간통념 수용도는 남학생이 여학생보다 높았다. 둘째, Baron과 Kenny(1986)이 제안한 방식에 따라 음란물 접촉과 강간통념 수용도간에 영향을 미치는 매개변인의 효과를 알아 본 결과, 음란물에 대한 태도가 강간통념을 부분적으로 매개하고 있었다. 즉 태도가 부정적인 경우는 음란물이 강간통념에 큰 영향을 주지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 음란물 접촉과 강간통념간에 영향을 미치는 조정변인의 효과를 알아 본 결과, 청소년의 성과 나이가 조정변인의 역할을 하는 것으로 나타났다. 즉 남학생은 음란물 접촉을 많이 할수록 강간통념 수용도가 높았고 중학생보다는 고등학생의 경우에서 그들의 음란물 접촉정도가 클수록 강간통념이 큰 것으로 나타났다. 마지막으로 이상의 결과들을 이론적 및 실용적 맥락에서 논의하였다.


The present study was conducted to reveal that the effects of several mediators and moderators on rape myth when adolescents had got to contact to pornography. The 400 second grade male and female students of middle and high schools located at Jinhae Kyungnam took part in the present study. They asked to complete several questionnaires including the frequency of exposure to pornography, rape myth, knowledge of sex, and so on. The major results are followed: First, male students have more contacted to pornography than have done female, and high school students have more contacted to pornography than have done middle school students. Also male students have more rape myth than female do, but male students have more knowledge of sex than female among high school students. Male students have more generous attitude to pornography and feel more positively after contacting them than female in high school. Second, it was found that student's feeling to pornography partly work as a mediator between the frequency of exposure to pornography and rape myth. That is, the more students have positive feeling after contact pornography, the more have rape myth feeling according to their frequency of contacting pornography. Third, gender of student plays role of a moderator between the frequency of exposure to pornography and the rape myth. The relationship between them was strong in male students, but it was very weak in female students. The present study showed that the some of students's responses to the pornography takes a role of mediator between contacting pornography and their rape myth. Finally, several implications, suggestions, and limitations of the present study were discussed.