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본 연구는 전공입문 간호대학생의 학습동기, 학습태도, 학업적 지연행동 및 자기주도적 학습능력의 관계를 확인하고 자기주도적 학습능력에 영향을 미치는 요인을 파악하기 위한 서술적 조사연구이다. 연구대상자는 D시 소재의 3개 대학에서 기본간호학 교과목을 수강 중인 간호대학생 285명으로, 자료는 2016년 3월 28일부터 4월 8일까지 수집하였다. 자료분석은 IBM SPSS 23.0을 이용하여 빈도와 백분율, independent t-test, one-way ANOVA, Scheffe test, Person’s correlation coefficients, stepwise multiple regression을 이용하였다. 대상자의 학습동기, 학습태도는 자기주도적 학습능력과 정적 상관관계가 있었고, 학업적 지연행동은 자기주도적 학습능력과 부적 상관관계가 있었다. 자기주도적 학습능력에 영향을 미치는 요인은 학습동기, 학업적 지연행동, 학습태도 순으로 나타났고 설명력은 70.7%였다. 본 연구 결과에 따라 전공입문 간호대학생의 자기주도적 학습능력을 향상시키기 위해서는 학습동기의 고취, 학업적 지연행동의 감소, 긍정적 학습태도의 형성 전략이 필요하다.


This study is a descriptive research study to investigate the degree of academic motivation, learning attitude, academic procrastination, and self-directed learning ability and to explore the factors that influence beginning nursing students. The participants were 285 sophomore nursing students in D city. The data were collected from March 28 to April 8, 2016. The data analyzed with IBM SPSS 23.0 using descriptive statistics, t-test, ANOVA, Person’s correlation coefficients, and stepwise multiple regression. The result of this study as follows: Academic motivation and learning attitude positively correlated to self-directed learning ability. Academic procrastination negatively correlated to self-directed learning ability. The influencing factors for self-directed learning ability were academic motivation, academic procrastination, and learning attitude. The regression model explained 70.7%. On basis of these results, in order to development of self-directed learning ability on beginning nursing students, it is necessary to improve academic motivation and learning attitude and to reduce academic procrastination.