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본 연구는 청소년비행 위험요소와 보호요소척도를 개발하고, 이 척도의 신뢰도와 타당도를 검증하는데 목적이 있다. 이를 위하여 문헌연구와 면접조사 결과를 바탕으로 위험요소 5개 요인과 보호요소 5개 요인을 선정하고 예비조사와 기초조사를 통하여 총 142문항을 선정하여 구성하였다. 최종적으로 개발된 청소년비행 위험요소와 보호요소 척도는 1, 2차에 걸쳐 탐색적 요인분석을 실시하였고, 그 결과 위험요소 4개요인과 보호요소 3개요인 총 82문항으로 구성하였다. 그리고 확인적 요인분석을 통한 교차타당화 연구를 실시하여 청소년비행 위험요소와 보호요소의 요인구조가 일반화될 수 있는 모형임을 확인하였다. 최종적으로 개발된 청소년비행 위험요소와 보호요소 척도를 요인별로 살펴보면 위험요소의 경우 학교내 환경자원과 관련된 학교관련요인 (8문항), 부모의 불화나 부모의 학대, 갈등 등 가족관련 위험요인 (13문항), 우울이나 불안과 같은 개인관련요인 (6문항),그리고 충동적이고 공격적인 성향을 나타내는 개인관련 요인 (7문항)으로 나타났다. 보호요소의 경우 부모와의 관계나 가족분위기를 나타내는 가족관련 보호요소 (18문항), 지역사회 환경을 나타내는 이웃관련 보호요소 (8문항), 개인이 가진 책임감과 미래의식, 긍정성 등을 포함하고 있는 개인관련 보호요소 (17문항)로 나타났다.


The Purpose of this study is to develop Korean Youth Deliquency Risk-factor and Protective-factor Scale and examine its validity. 5 Risk-factors and 5 Protective factors were selected based on literatures and interviewed data and the KYDRPS was consisted of 142 items by pilot studies. Exploratory factor analysis were executed two times and the final KYDRPS, 82 itmes consisting of 4 risk-facor and 3 protective factor was developed. The final KYDRPS obtained through the scale development study was confirmed to have a model to generalize. Fianl risk-factor consisted of factor 1 of school relation factor (8 items), factor 2 of family relation factor such as family and couples troubles (13 items), factor 3 of personal facot as depression, anxiety and personal difficauties (6 items), and factor 4 of agressive and impulsive tendency (7 items). Final protective-facot consisted of factor 1 of family relation factor such as parent-child relationship, family surroundings and atmosphere (18 itmes), factor 2 of community facot (8 items), and factor 3 of personal factor such as responsibility, view of prospective career and positivity.