초록 close

본 연구는 ADHD 아동 어머니의 인식, 양육스트레스 및 가족지지와 일반적 특성에 따른 차이를 확인하고 각 변수들 간의 관계와 상대적인 영향력을 밝히기 위해 시도되었다. 본 연구결과, ADHD에 대한 어머니의 인식 하위변수들 중 교사 및 전문가 역할이 양육스트레스에 가장 큰 영향을 주는 것으로 나타났으며, 양육스트레스는 하위변수 모두 다 ADHD에 대한 어머니의 인식에 영향을 주는 것으로 나타났다. 양육스트레스의 하위변수 중 어머니자신/아동과의 상호작용관련 스트레스가 가족지지에, 가족지지의 하위변수들 중 남편협력이 양육스트레스에 가장 큰 영향을 주는 것으로 나타났다. 확인된 연구결과, ADHD 아동 어머니의 높은 양육스트레스에 대한 적절한 환기와 해소를 통해 어머니가 경험하는 심리적 · 행동적 부적응을 줄이는 전략이 우선적으로 필요하다. 그러므로 이러한 결과를 기초로 ADHD 아동과 어머니의 양육스트레스 관리프로그램이나 양육스트레스 대처방법에 대한 매뉴얼, 또는 가족지지프로그램을 개발한다면 ADHD 아동과 가족에게 보다 효율적이고 비용효과적인 간호중재프로그램이 마련될 것이다.


Purpose: The purpose of this study was to examine the relationship of mothers’ recognition of Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD), parenting stress and family support in mothers of children diagnosed with ADHD. Methods: The data were collected from December 24, 2009 to July 23, 2010. The participants were 141 mothers of children diagnosed with ADHD and who lived in D city. Descriptive statistics, t-test, ANOVA, Pearson correlation coefficients with SPSS 17.0 were used to analyze the data. To determine the most effective variable (mothers’ recognition, parenting stress and family support) to predict parental stress, data were analyzed using canonical correlation with SAS 9.1 TS. Results: Canonical correlation analysis revealed that professional and teachers’ roles of the 3 sub-domains of mothers’ recognition were the most outstanding variables in predicting parenting stress. Parental distress/parent-child dysfunctional interaction of parenting stress was the most outstanding variable in predicting both mothers’ recognition and family support. Spouse cooperation in family support was the most outstanding variable in predicting parenting stress. Conclusion: The results suggest that strengthening parents’ recognition of ADHD and supporting interventions are important for reducing parenting stress. Professional and teachers’ roles, parental distress/parent-child dysfunctional interaction and spouse cooperation should be included in the contents of structured programs.