초록 close

본 논문은 일반시민이 인터넷신문을 이용하여 어떻게 공동체의 문제를 공동체 의제로 발전시키려 하는가를 경험적으로 분석한 논문이다. 이것을 위해 시민과 미디어 사이를 연결하는 ‘잠재적 의제수립 과정’에 대한 모델을 제시하였고, 그것을 통하여 시민의 공동체적 유대의 진전이 적극적인 의제수립 참여 행동의 중요한 선행요인임을 밝혀낼 수 있었다. 또한 인터넷신문의 편집진은 시민이 올린 잠재적 의제가 공동체적 토픽에 가까운 것일수록 머릿기사로 채택하는 것으로 밝혀졌다. 무엇보다 이 연구는 기존의 미디어효과론 연구에서 간과해온, 일반시민에 의한 미디어의제 수립과정을 특별히 주목하고 있다.


The purpose of this study is to theoretically examine and empirically explore the process of how come a citizen brings a collective problem to news of internet newspapers, for example, a Korea's well-known internet newspaper, Ohmynews. To reveal the process clearly, this study introduced Kim's model (김학수/Kim, H.-S., 1996) called as the potential-agenda-building process. It represents the process of a citizen's being exposed to collective problems, focusing attention on the most urgent problem of them, cognizing its definitions and solutions, and communicating (writing) those contents to a medium, for example, Ohmynews. We found that civic high engagement with a collective problem(that is, engagement with a collectivity) and collective topicality of the problem seemed to be key determinants to successfully enabling such agenda-building from a citizen to Ohmynews. Finally, this study emphasizes that we should turn our study focus toward such an initial process as citizens' agenda-building more than toward media effects (eg., agenda-setting, framing, priming) or newsroom operations.