초록 close

본 연구는 1992년, 1993년, 1994년, 1995년, 1998년 등 1990년대 5년의 기간 동안에 걸쳐 주로 할리우드 영화를 비롯한 인기 흥행영화들이 세계 각국에서 어떻게 소비되었는지를 관찰하기 위한 것이다. 이를 위해, 본 연구는 두 가지 방식으로 국가별 흥행영화 소비 구조를 파악했다. 첫째는 국적별 영화소비의 특성과 유사성을, 다음으로는 개별 국가들이 속해 있는 다양한 문화적, 경제사회적, 영화시장의 속성에 따른 영화 소비구조의 차이를 분석했다. 우선 국적별 영화소비의 유사성을 살펴보기 위해 군집분석을 행한 결과, 전체적으로 3개의 군집이 나타났다. 조사 대상 국가들이 미국 영화 중심의 군집, 자국 영화 중심의 군집, 기타 국가 영화 중심의 군집 등으로 각각 구분된 것이다. 각각의 군집들은 자국 영화의 시장 규모와 제작 규모에 따라서 영화를 소비하는 패턴이 다른 것으로 드러났다. 다음으로는 국가가 속해 있는 다양한 속성들, 예를 들면, 지리문화적 요인, 영화시장 요인, 경제사회적 요인 등과 같은 차원에서 영화 소비구조의 차이를 살펴본 결과, 분석 대상 국가들은 주로 지리문화적 요인과 영화 제작 편수규모에 따라 영화소비 구조가 다른 것으로 나타났다. 이러한 분석 결과는 국가별 흥행 영화의 소비는 국가별 지리문화적 요인과 영화 생산 규모 등과 같은 시장 요인들이 부분적으로 영향을 미치고 있음을 함축한다.


This paper describes the shared structure of film consumption based on data obtained from the Variety International Film Guide (1992, 1993, 1994, 1995, 1998). It focuses on the consumption of the top 10 films in 31 countries. Simply, the purposes of this paper are to explain the structure of cultural consumption, how it has structured, and how it is related to geocultural, film market, and socio-economic factors. A cluster analysis identified three groups, showing that the structure of film consumption were grouped into three representative clusters: local film-based, Hollywood film-based and hybrid group. It signifies the coexistence of cultural homogenization and hybridization in terms of film consumption. The results also suggest that the film consumption pattern was significantly related to cultural factors such as language and region, and characteristics in the market structure including number of films produced. Simply, the structure of Hollywood film consumption in this paper is partly determined by cultural and film market factors.