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본 연구는 SO의 티어링 전략에 있어서 주요 선택사항인 하위티어의 가격수준, 하위티어를 구성하는 채널당 가격, 그리고 하위티어를 구성하는 채널의 인기도를 분석하였다. 티어링의 이러한 세 가지 측면에 중요한 영향을 미치는 변인으로는 중계유선방송과 종합유선방송의 지역별 시장구조와 종합유선방송의 보급률로 밝혀졌다. SO가 제공하는 인터넷접속서비스의 가입자 규모와 MSO 여부는 하위티어를 구성하는 채널당 가격에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 티어링이 경쟁대응 수단으로서 활용되었으며 규모 및 범위의 경제성과 같은 비용측면에 대한 고려가 티어링 전략에 반영되었음을 보여준다. 또한 다양한 티어의 활용은 종합유선방송 가입자의 증가율에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 가격차별화 수단으로서의 티어링은 지역적 독점 시장구조에서 나타나는 반면 경쟁대응수단으로서의 티어링은 경쟁적 시장구조에서만 나타나며 가격경쟁을 통한 공격성 증가와 상품차별화를 통한 공격성 감소라는 두 가지 측면을 내포하고 있다. 중계유선방송 대 종합유선방송의 경쟁구도 하에서 티어링 전략은 가격경쟁을 통하여 공격성을 증가시켰으나 종합유선방송간의 경쟁구조에서는 티어링 전략이 상품차별화를 통하여 공격성을 감소시킬 가능성이 있다.


This study investigates tiering strategies utilized by SOs in Korea. The ratio of broadband cable television's penetration rate over narrowband cable television's penetration rate was found to positively affect the price levels in the low tier, suggesting that the competitive intensity provides SOs with incentives to lower the entry price to cable television. The penetration rate of broadband cable television was found to negatively affect the price levels in the low tier, suggesting the existence of economies of scale in the cable television industry. The ratio of broadband cable television's penetration rate over narrowband cable television's penetration rate was found to positively affect the price per PP channel in the low tier. The penetration rate of broadband cable television, the number of Internet subscribers to Internet access services provided by a SO, and the MSO variable were found to negatively affect the price per PP channel in the low tier. The ratio of broadband cable television's penetration rate over narrowband cable television's penetration rate was found to be negatively associated with popularity of PP channels in the low tier. The penetration rate of broadband cable television was found to be positively associated with popularity of PP channels in the low tier. This study also shows that the SOs utilizing two or more tiers have better performance of subscriber growth than those using a tier, implying that tiering can be used as a marketing tool for market expansion.