초록 close

이 논문은 ‘텔레비전 방송사가 인터넷의 도전에 어떤 전략으로 대응하고 있는가?’라는 문제를 제기하고 독일의 공영 방송사인 ZDF를 사례로 해답에 접근을 시도하였다. 질적 연구방법인 심층 인터뷰와 참여관찰을 통하여 ZDF의 인터넷 서비스 현황, 전략, 특성을 실증 분석하였고, 국내 ‘방송사의 온라인 저널리즘 연구’와 ‘인터넷과 텔레비전의 관계 연구’에 기여함을 목적으로 하였다. ZDF는 1996년에 온라인 서비스를 시작하였고, 프로그램 전담 부서/사이트와 뉴스 전담 부서/사이트를 별도로 운영하는 이원화 체제를 구축하고 있다. 전략적으로 텔레비전 프로그램에 의해 축적된 방대한 자료를 활용한 양질의 콘텐츠 제공과 이를 통한 민영방송 등 경쟁 사이트들과의 차별화를 추구하고 있다. 공영방송의 온라인 광고와 스폰서 행위를 금지하고 있는 제4차 방송개정국가조약으로 인해 ZDF는 인터넷 분야를 수익사업으로 발전시키지 못하고 있으며, 재정은 전적으로 시청료에 의존하고 있다. 자사의 인터넷 서비스와 텔레비전을 동반자적 보완 관계로 발전시키며, 미래 인터넷 환경에 대한 경쟁력을 키워가고 있다. 독일 ZDF의 사례는 우리에게 인터넷 분야에서의 공영방송의 역할설정과 위상재고의 필요성을 시사하고 있다.


How have been effected the TV broadcasters by development of Internet and what were their strategic reactions against challenge of Internet? This paper attempts answer for these questions with a case study of ZDF, one of the Germans public broadcasters. I analyzed strategies, actual conditions, and environmental qualities of ZDF's Internet service through interview and participant observation as qualitative methods. I purposed to contribute for korean studies about ‘online journalism of broadcasters’ and ‘relationship between internet and TV’ and to find current issues given by Germans case in . this paper. On my research, ZDF started online service in 1996. They strategically targeted to supply high-qualified contents using enormous data stored by TV broadcasting. Then it seems that their attempts provoke positive affect to differentiation with other competitors including private broadcasters. ZDF, meanwhile, didn't make any expansion this Internet business to profitable one due to the forth amendment of national broadcasting law : that banned advertisement and sponsorship of public broadcaster. At present, finance completely depends on TV subscription fee. It appeared that ZDF has developed interrelationship between Internet and TV into companionable complement relationship through their Internet service. ZDF's case study suggests the necessity to reconsider of position and duty on public broadcaster in Internet division in Korea. 목차