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본 연구는 지방언론사의 온라인 서비스의 특성, 전략, 활성화 방안에 관한 것이다. 이를 위해 부산지역 주요 언론사의 온라인 서비스를 위한 조직형태, 운영현황, 수익모델, 향후 전망 등은 심층면접을 통해 파악하고, 콘텐츠의 특성을 내용분석을 통해 비교 분석하였다. 연구결과, 부산지역 언론사의 온라인 서비스 운영형태는 독립부서형, 종속형, 독립법인형 등 다양하게 나타났다. 수익추구 면에서 수익창출에 부심하는 언론사가 있는 반면, 전국네트워크 방송사는 중앙 본사 의존도가 높고, 프로그램 안내와 회사홍보에 주력하는 수준이다. 내용분석에서 부산 언론사 사이트들은 정보적 기능이 강하며 커뮤니케이션과 비즈니스적 기능은 아직 약한 것으로 나타났고, 신문기사의 영어버전 서비스나, 온라인만을 위한 자체제작 동영상 제공 등은 지방언론사로서는 평가받을 부분으로 분석되었다. 지방언론사는 지역 특화된 독창적 콘텐츠의 개발, 온라인 독자적 콘텐츠의 비중확대, 사이트의 지역공동체 공론장화, 지역대학과의 산학협력체제 구축, 지방언론사 간의 상호 연계협력 등의 전략을 통해 활로를 모색하여야 할 것이다.


This study examines the online services of local newspapers and broadcasting stations, with a focus on characteristics of the online services, strategies used by them, and successful business models. Face-to-face interviews were conducted in Busan to find out information about group structures, management, profit models, and prospects for local online papers and broadcasting stations. Their online contents were also compared. This research indicates three outcomes. First, the online services of local newspapers and broadcasting stations in Busan have been managed in various ways including as an independent department, subordinate department, or a lone corporation. Second, in regard to benefits, most newspaper companies seek profit, while network companies emphasize program introduction and P.R., depending on their head office. Third, the online services mainly support news and information and lack using their sites as businesses and two-way communications services. They also cannot afford to serve in English and offer movie files. Finally, the present paper offers suggestions for what local newspapers and broadcasting stations should do in the future. They should develop their own content on Busan-related issues, create content exclusively for their online service, support a public sphere for the discussion of local issues, offer industrial-educational cooperation, and keep in close touch with other local newspapers and broadcasting stations.