ABSTRACT

The purpose of this study is to identify the trajectories in the use time of children from community children centers and to examine the predictive factors and developmental factors related to each trajectory. The data were derived from the second stage of the Community Children Center Panel Survey using from the first wave (2014) to the third wave (2016). A total of 606 samples were selected from the forth to sixth grades of elementary school. Latent class growth model was employed to identify the trajectories, and the multinominal logistic regression and the logistic regression analysis were used to examine predictive factors and developmental factors. Main results indicated that three types of trajectory were identified: high using group, low using group, and high initial using-rapid declining group. Sex, parental supervision, and use duration were found to be significant predictors. Regarding developmental factors, children who constantly use the community children centers were more likely to increase academic performance and school adaptation. However, no significant results were found for aggression and delinquent behaviors. Based on these findings, this study have suggested the future direction of the community children center.

KEYWORD

community children center, vulnerable child, use duration, use time, latent class growth model

REFERENCES(43)open

  1. [jounal] 공계순 / 2009 / 지역아동센터에서의 사례관리실천 방안에 관한 연구 / 한국가족복지학 14 (4) : 155 ~ 178

  2. [jounal] 구은미 / 2010 / 지역아동센터 프로그램 질과 전문성에 관한 교사의 인식 / 아동교육 19 (2) : 5 ~ 15

  3. [jounal] 김동하 / 2014 / 학교결석 청소년의 학교적응 유형과 예측요인 검증 / 한국사회복지학 66 (3) : 5 ~ 28

  4. [jounal] 김동하 / 2018 / 청소년의 최초 무단결석 발생시점과 영향요인에 관한 연구: 생존분석을 활용하여 / 청소년학연구 25 (2) : 341 ~ 362

  5. [jounal] 김상문 / 2015 / 인터넷 사용이 사회적 교제에 미치는 영향 / 사회과학연구 22 (4) : 71 ~ 92

  6. [jounal] 김서현 / 2017 / 지역아동센터 서비스 이용만족이 학습습관과 또래애착의 매개효과를 통해 아동의 학교적응에 미치는 영향 / 학교사회복지 (37) : 119 ~ 146

  7. [jounal] 김선숙 / 2013 / 지역아동센터의 사례관리가 아동방임 감소에 미치는 효과 / 학교사회복지 24 : 181 ~ 195

  8. [thesis] 김은정 / 2009 / 지역아동센터가 저소득 가정 아동복지에 미치는 영향 : 경산시를 중심으로

  9. [jounal] 김현주 / 2010 / 사회적 지지가 지역아동센터 이용 빈곤아동의 학교적응에 미치는 영향 / 청소년학연구 17 (12) : 211 ~ 233

  10. [thesis] 閔炳壽 / 1991 / 學校生活適應과 自我槪念이 學業成績에 미치는 影響

  11. [jounal] 박지영 / 2017 / 저소득가정 청소년의 학교적응과 생태학적 영향요인: 지역아동센터 이용 청소년을 중심으로 / Child Health Nursing Research 23 (2) : 158 ~ 167

  12. [report] 박현선 / 2012 / 2012 전국지역아동센터 평가 결과 보고서

  13. [report] 박현선 / 2010 / 2010년 지역아동센터 이용 아동 서비스 만족도 조사

  14. [jounal] 방수민 / 2017 / 지역아동센터 이용 아동의 학교적응 영향요인들 간 구조적 관계 / 교육사회학연구 27 (2) : 69 ~ 99

  15. [jounal] 변숙영 / 2010 / 지역아동센터 종사자의 직무인식도에 관한 연구 / 청소년복지연구 12 (4) : 23 ~ 41

  16. [jounal] 배은경 / 2016 / 지역아동센터 이용 아동의사회적 자본이아동의 학교적응에 미치는 영향 / 한국청소년연구 27 (1) : 33 ~ 63

  17. [report] 보건복지부 / 2016 / 전국 지역아동센터 실태조사 보고서

  18. [other] 보건복지부 / 2017 / 2017 지역아동센터 지원 사업안내 / 보건복지부

  19. [jounal] 서원경 / 2014 / 지역아동센터 이용 아동의 프로그램 만족도 및 또래관계가 심리사회적 적응에 미치는 영향 / 부모교육연구 11 (1) : 5 ~ 34

  20. [report] 오승환 / 2010 / 전국 지역아동센터 평가 결과보고서

  21. [jounal] 이영주 / 2010 / 지역아동센터 이용만족도에 관한 연구 : 안산시를 중심으로 / 21세기사회복지연구 7 (2) : 53 ~ 77

  22. [jounal] 이은수 / 2016 / 지역아동센터의 서비스 만족도가 이용아동의 학교적응 변화에 미치는 영향 / 한국사회복지조사연구 50 : 59 ~ 85

  23. [jounal] 이지언 / 2016 / 취약계층 아동의 문제행동과 학교적응 발달궤적의 예측요인 / 한국아동복지학 (54) : 173 ~ 197

  24. [jounal] 임정기 / 2015 / 지역아동센터 운영자의 인식을 통해 본 지역아동센터의 기능과 역할 / 한국사회복지학 67 (2) : 285 ~ 310

  25. [jounal] 임춘희 / 2010 / 아동이 지각하는 지역아동센터 서비스 만족도가 아동의 정신건강에 미치는 영향 -지역아동센터를 이용하는 초등학생 고학년을 중심으로- / 한국가족관계학회지 15 (1) : 71 ~ 98

  26. [jounal] 정수지 / 2016 / 자기회귀교차지연모형을 적용한 지역아동센터 이용 아동의 심리적 부적응, 지역아동센터 만족도, 학교생활적응의 종단적 관계 연구 / 청소년복지연구 18 (4) : 163 ~ 190

  27. [report] 정익중 / 2012 / 지역아동센터 중장기 발전방안 연구

  28. [jounal] 조붕환 / 2003 / 아동의 정서·행동문제 자기보고형 평정척도 개발 및 타당화 연구 / 한국심리학회지: 상담 및 심리치료 15 (4) : 729 ~ 746

  29. [report] 황진구 / 2013 / 지역아동센터 이용아동의 만족도 변화에 관한 연구

  30. [thesis] 허묘연 / 2000 / 청소년이 지각한 부모 양육행동 척도 개발 연구

  31. [jounal] Armsden, G. C. / 1987 / The inventory of parent and peer attachment : Individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescence / Journal of Youth and Adolescence 16 (5) : 427 ~ 454

  32. [jounal] Brookmeyer, K. A. / 2006 / Schools, parents, and youth violence : A multilevel ecological analysis / Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology 35 (4) : 504 ~ 514

  33. [jounal] Catalano, R. F. / 1996 / Modeling the etiology of adolescent substance use : A test of the social development model / Journal of Drug Issues 26 (2) : 429 ~ 455

  34. [book] Collins, L. M. / 2013 / Latent Class and Latent Transition Analysis: With Applications in the Social, Behavioral, and Health Sciences / John Wiley & Sons

  35. [book] Geiser, C. / 2013 / Data analysis with Mplus / Guilford Press

  36. [jounal] Goodenow, C. / 1993 / The psychological sense of school membership among adolescents : Scale develipment and educational correlates / Psychology in the Schools 30 (1) : 79 ~ 90

  37. [jounal] Hawkins, J. D. / 1985 / The social development model : An integrated approach to delinquency prevention / Journal of Primary Prevention 6 (2) : 73 ~ 97

  38. [book] Hirschi, T. / 1969 / Causes of Delinquency / University of California Press

  39. [jounal] Kearney, C. A. / 2008 / School absenteeism and school refusal behavior in youth: A comtemporary review / Clinical Psychology Review 28 : 451 ~ 471

  40. [book] Muthén, L. K. / 2013 / Mplus User’s Guide(Version 6.1)[Computer software and manual] / Muthén & Muthén

  41. [jounal] Nylund, K. L. / 2007 / Deciding on the number of classes in latent class analysis and growth mixture modeling: A Monte Carlo simulation study / Structural Equation Modeling 14 (4) : 535 ~ 569

  42. [jounal] Schafer, J. L. / 1998 / Multiple imputation for multivariate missing-data problems: A data analyst’s perspective / Multivariate Behavioral Research 33 : 545 ~ 571

  43. [book] Yeide, M. / 2009 / Truancy Literature Review / Office of Juvenile Justice and Delinquency Prevention