ABSTRACT

This study examined outdoor sports wear purchase behaviors among middle-aged male consumers based on outdoor sports wear shopping orientation. Data research was conducted on 300 internet users in their 40s and 50s located all parts of the country. The SPSS 24.0 software program was used to conduct data analyses such as descriptive statistics, frequency analysis, factor analysis, cluster analysis, -test, t-test, ANOVA, and Duncan test as a post-hoc analysis. The results of this study were as follows: Firstly, outdoor sports wear shopping orientation was identified with fivefactors : the tendencies of wanting to show off a brand name, conservative purchasing, economical purchasing setting a high value on a salesperson, and impulse purchasing. Secondly, the middle-aged male consumers were classified in to three groups by the cluster analysis: a rational group, an indifferent shopping group, and pursuit brand shopping group. Thirdly, the evaluation criteria of products were significantly different depending on outdoor sports wear shopping orientation subdivision in all factors. Fourthly, in the case of fashion information sources regarding outdoor sportswear, significant differences were found according to shopping orientation subdivision in mass media/store source, personal source/ prior shopping experience. Fifthly, all types of stores were significantly different depending on shopping orientation subdivision except for large discount stores.

KEYWORD

middle-aged male consumers, outdoor sports wear shopping orientation, outdoor sports wear purchase bevavior

REFERENCES(30)open

  1. [jounal] 강영화 / 2007 / 성인남녀의 의복쇼핑성향에 따른 판매원서비스와 매장환경에 대한 태도 연구 / 한국의류학회지 31 (4) : 540 ~ 550

  2. [jounal] 권일권 / 2014 / 중년여성들의 아웃도어스포츠웨어 소비행태 분석과 마케팅적 함의 / 한국체육학회지 53 (2) : 309 ~ 321

  3. [jounal] 김경은 / 2011 / 한국 직장 남성의 중년에 대한 인식 / 인간발달연구 18 (3) : 135 ~ 155

  4. [jounal] 김명희 / 2013 / 기능성 화장품 쇼핑성향이 상표전환 동기에 미치는 영향 / 한국의류학회지 37 (3) : 334 ~ 347

  5. [thesis] 김상미 / 2014 / 추구혜택에 따른 아웃도어 웨어 구매행동에 관한 연구

  6. [jounal] 김여원 / 2009 / 디지털세대 남성소비자의 의복쇼핑성향에 따른 패션트렌드 수용도와 패션정보원 / 복식문화연구 17 (2) : 238 ~ 254

  7. [jounal] 김주희 / 2005 / 남성소비자의 의류쇼핑성향에 따른 패션의식 및 쇼핑만족도에 관한 연구 / Journal of The Korean Data Analysis Society 7 (2) : 533 ~ 548

  8. [jounal] 김지원 / 2013 / 의복쇼핑성향에 따른 아웃도어 재킷 색채 선호도 / 조형미디어학 16 (1) : 79 ~ 88

  9. [jounal] 김지은 / 2017 / 액티브 시니어 남성의 아웃도어 웨어 구매 및 착용 실태 / 한국의류산업학회지 19 (6) : 736 ~ 748

  10. [jounal] 문경은 / 2015 / 남성의 쇼핑성향, 패션관여 및 인구통계적 특성이 아웃도어 웨어 구매의사결정에 미치는 영향 - 제품 선택기준, 점포 선택기준을 중심으로 - / 복식문화연구 23 (2) : 213 ~ 227

  11. [jounal] 문지현 / 2008 / 기능성 소재 스포츠웨어 구입시의 정보이용행태 -의복 및 스포츠 관심의 영향- / 한국의류학회지 32 (11) : 1814 ~ 1824

  12. [jounal] 박은주 / 2005 / 쇼핑 성향에 따른 인터넷 패션 쇼핑 몰 환경과 구매 의도에 관한 연구 / 복식문화연구 13 (4) : 564 ~ 575

  13. [jounal] 백경자 / 2013 / 30~50대 남녀의 아웃도어 웨어 착용실태 및 인식조사(제 1보) / 한국의류산업학회지 15 (5) : 787 ~ 796

  14. [jounal] 성희원 / 2012 / 아웃도어 스포츠 의류 구매행동 연구: 스포츠 유형과 스포츠 참여동기를 중심으로 / 한국생활과학회지 21 (2) : 315 ~ 330

  15. [thesis] 손은영 / 2008 / 중년 남성의 라이프스타일에 따른 의복추구이미지 및 캐주얼의류 구매의사 결정요인 연구

  16. [jounal] 원미향 / 1994 / 의복구매상황에 따른 점포선택행동에 관한 연구 / 한국의류학회지 18 (2) : 234 ~ 243

  17. [jounal] 이연정 / 2013 / 중년층 소비자의 의복추구혜택에 따른 아웃도어웨어의 일상복으로의 활용성 / 복식문화연구 21 (5) : 765 ~ 779

  18. [jounal] 이영주 / 2011 / 아웃도어 스포츠웨어 구매행동에 관한 질적 연구-기능성 인지수준과 추구 혜택을 중심으로- / 복식문화연구 19 (5) : 1088 ~ 1101

  19. [book] 이은영 / 2001 / 패션마케팅 / 교학사

  20. [jounal] 이정민 / 2017 / 명품쇼핑성향과 구매행동이 자기만족도에 미치는 영향 / 복식문화연구 25 (1) : 16 ~ 31

  21. [jounal] 이정숙 / 2013 / 남자 중학생들의 신발 쇼핑성향에 따른 신발 구매행동 / 복식문화연구 21 (5) : 671 ~ 683

  22. [jounal] 이지나 / 2006 / 등산복 구매행동의 특성 연구 / Journal of The Korean Data Analysis Society 8 (3) : 1147 ~ 1159

  23. [jounal] 장원용 / 2015 / 아웃도어 스포츠의류 구매결정요인에 따른 시장 세분화전략 / 한국스포츠산업경영학회지 20 (3) : 117 ~ 130

  24. [jounal] 정성지 / 2015 / 중년 여성 소비자의 아웃도어 스포츠웨어 구매행동 / 한국의상디자인학회지 17 (3) : 99 ~ 113

  25. [jounal] 전민지 / 2012 / 패션라이프스타일에 따른 아웃도어 웨어 평가기준 및 구매실태 / 조형미디어학 15 (3) : 199 ~ 208

  26. [jounal] 최태산 / 2011 / 중년남성이 지각한 자기의식과 성역할 스트레스가 중년의 위기에 미치는 영향 / 상담학연구 12 (3) : 931 ~ 944

  27. [jounal] 한기향 / 2004 / 중년남성의 골프웨어 쇼핑성향과 판매원 서비스 중요도 / 조형연구 12 : 1 ~ 32

  28. [jounal] 한희정 / 2016 / 패션라이프스타일에 따른 아웃도어 의류 구매상황 / 복식문화연구지 24 (2) : 218 ~ 232

  29. [jounal] 황진숙 / 2007 / 스포츠웨어 선택기준 집단의 추구혜택, 국내 및 해외 브랜드에대한 태도, 스포츠웨어 선호이미지 / 한국의류학회지 31 (12) : 1742 ~ 1753

  30. [jounal] Eckman, M. / 1990 / To ward a Model of the Inostore Purchase decision Process : Consumer User of Criteria for Evaluation Women's Apparel / Clothing and Textile Research Journal 8 : 13 ~ 22