ABSTRACT

This study compared and analyzed the importance-satisfaction regarding the selection attributes of the convenience store focusing on PB lunch box for consumers of 20s and 30s. According to the research results, the importance of factors such as easy purchase, time reduction, convenient intake were found to be high among the selection attributes of the convenience store PB lunchbox and those of factors such as confirmation of food ingredients, nutrition, and new taste were found to be relatively low. In addition, factors with high satisfaction included easy purchase, convenient intake, time reduction, while factors with low satisfaction were confirmation of food ingredients, nutrition and hygiene. The results of the IPA analysis were as follows: The 1st quadrant (Keep up the good work) included convenience, time reduction, easy purchase, convenient intake, convenient cooking method, and convenient packing container Etc. 2nd quadrant (possible overkill) includes origin labeling and the 3rd quadrant (low priority) includes packing container design, convenient storage, consistency of quality and taste, good taste, moderate amount, new taste, one meal, moderate quantity and quality, inexpensive intake, and hygiene Etc. 4th quadrant was found to include no corresponding factors.

KEYWORD

Convenience store PB lunch box, IPA, Selection attributes, Importance, Satisfaction.

REFERENCES(25)open

  1. [thesis] Choi, J. I. / 2017 / A study on the selection attributes and purchase behaviors of CVS dosirak in accordance with personal value

  2. [jounal] 최성웅 / 2013 / 라이프스타일에 따른 HMR(가정대체식품)의 구매동기와 선택속성이 재구매의도에 미치는 영향 / Culinary Science & Hospitality Research 19 (5) : 296 ~ 311

  3. [other] Chosun Biz / 2017 / ‘Kokalcorn jelly (A peaked hat corn jelly)and Jeon Dosirak’…. Unlimited change of a convenient store PB product with the increase of single-person household. 09.07

  4. [other] Dailian / 2017 / Convenience store's PB goods are greeting the golden age thanks to ‘eating alone people’. They are holding high grades at sales.. 02.22

  5. [jounal] 홍미숙 / 2017 / 편의점 도시락 이용고객의 선택속성이 긍정적인 소비감정 및 충성도에 미치는 영향 / 한국외식산업학회지 13 (2) : 29 ~ 44

  6. [thesis] Hwang, Y. J. / 2016 / Effects of brand image, quality level and perceived value on brand credibility and purchase intention -comparative study between PB lunch box of convenience store and brand lunch box

  7. [jounal] 장용현 / 2016 / 1인 가구 형태의 식생활유형이 외식선택속성과 행동의도에 미치는 영향 / Culinary Science & Hospitality Research 22 (5) : 25 ~ 36

  8. [jounal] 정진숙 / 2014 / 편의점 PB상품 패키지디자인의 구성요소가 소비자태도 및 구매에 미치는 영향 연구 / 브랜드디자인학연구 12 (4) : 99 ~ 110

  9. [jounal] 정승호 / 2016 / 티(Tea)전문점 선택속성의 중요도-만족도 분석에 관한 연구: 티(Tea) 소비자 유형별 비교를 중심으로 / 외식경영연구 19 (2) : 101 ~ 119

  10. [jounal] 김헌철 / 2016 / IPA 분석 기법에 기초한 조리사의 직업 선택 동기에 따른 만족도에 관한 연구 / Culinary Science & Hospitality Research 22 (4) : 265 ~ 276

  11. [jounal] 김희연 / 2016 / HMR 상품의 선택속성이 1인 가구의 소비자 구매의도에 미치는 영향 - 소비자 온라인 리뷰의 조절효과 중심으로 - / Culinary Science & Hospitality Research 22 (8) : 109 ~ 121

  12. [jounal] 김진희 / 2015 / HMR 선택속성이 만족 및 행동의도에 미치는 영향 : 소셜커머스 구매를 중심으로 / e-비즈니스연구 16 (6) : 425 ~ 447

  13. [jounal] 김민정 / 2016 / 편의점 PB식품군 구매행동 및 만족도 영향요인 연구 / 한국산학기술학회논문지 17 (3) : 629 ~ 637

  14. [other] Korea Joongang Daily / 2017 / The market that ‘the era of eating alone’ raised…. The sales of convenient store meals jumped up by 70%

  15. [other] Korea Sports Economy / 2016 / Completed 30,000 convenience stores in 27 years "Impact of one-person household growth"

  16. [jounal] 이보순 / 2011 / HMR 상품의 선택속성이 고객만족과 재 구매 의도에 미치는 영향- 간단 조리 후 먹는 음식(Ready to end-cook)중심으로 - / Culinary Science & Hospitality Research 17 (2) : 85 ~ 97

  17. [jounal] 이은용 / 2016 / 수정 IPA를 활용한 대형 마트의 HMR 선택속성에 관한 연구 / 동아시아식생활학회지 26 (6) : 473 ~ 480

  18. [thesis] Lee, Y. K. / 2017 / The effect of selected properties of HMR depending on the university students' dietary lifestyle on the purchasing intention(in Deagu, Gyeongbuk)

  19. [jounal] 누립국 / 2015 / 유통업체 신뢰성이 유통업체 브랜드(PB)에 대한 태도 및 PB상품의 구매의도에 미치는 영향 / 한국콘텐츠학회 논문지 15 (11) : 467 ~ 485

  20. [other] Newslabit / 2017 / Lunch alone.. Convenient store dosirak ‘Honbap (eating alone)’

  21. [thesis] 박대성 / 2014 / 프랜차이즈 도시락 전문점 선택속성의 중요도가 행동의도에 미치는 영향

  22. [jounal] 류미현 / 2013 / 대학생소비자의 편의점 PB식품 구매의도에 따른 정보요구 / Family and Environment Research 51 (6) : 623 ~ 635

  23. [other] Seoul Economy / 2017 / [Economy of the men in their 40s and 50s] ③ ‘Online malls, convenient stores, cafes’ change the consumption trend of the men in their 40s and 50s

  24. [jounal] 손정민 / 2014 / 중요도-만족도 분석을 활용한 일식 레스토랑의 품질특성에 관한 연구 / Culinary Science & Hospitality Research 20 (2) : 199 ~ 213

  25. [jounal] 우이식 / 2016 / 식생활유형에 따른 도시락선택속성이 구매의도에 미치는 영향: 부산지역을 중심으로 / 관광레저연구 28 (12) : 321 ~ 334