ABSTRACT

This study aimed to examine the relationship among teacher efficacy, teacher-child interaction, and peer play interaction and the differences in the relationship among variables according to child temperament. To achieve this, this study used 922 samples' answer items which children's mothers and their teachers responded on and used the Structural equation modeling for analysis. The results of this study were as follows: First, teacher efficacy exerted significant effect on teacher-child interaction, and teacher-child interaction exerted significant effect on peer play interaction. Second, teacher efficacy did not have significant direct effect on peer play interaction, but teacher efficacy had significant indirect effect on peer play interaction, mediating by teacher-child interaction. Thirdly, this study showed that teacher efficacy had significant indirect effects on peer interaction via teacher-child interaction regardless of the levels of child's temperament(sociality, emotionality, and activity).

KEYWORD

teacher-child interaction, teacher efficacy, peer play interaction, temperament

REFERENCES(46)open

  1. [thesis] 구은미 / 2004 / 보육 프로그램의 질에 영향을 미치는 교사 관련 변인 분석

  2. [jounal] 권미성 / 2013 / 보육교사의 교사효능감 및 전문성 수준이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향 / 한국보육지원학회지 9 (4) : 277 ~ 296

  3. [jounal] 권연희 / 2012 / 남녀 유아의 부정적 정서성과 놀이 시 또래상호작용의 관계에 대한 교사-유아간 갈등적 관계의 조절효과 / 유아교육연구 32 (2) : 29 ~ 48

  4. [jounal] 김수영 / 2000 / 유치원의 질적 수준에 따른 교사의 행동 및 유아의 놀이 활동 차이 / 한국영유아보육학 21 : 89 ~ 105

  5. [jounal] 김상림 / 2015 / 유아의 기질과 교사효능감 및 교사-유아상호작용이 유아의 또래놀이상호작용에 미치는 영향 / 한국보육지원학회지 11 (6) : 37 ~ 58

  6. [jounal] 김지영 / 2011 / 보육교사의 전문성 발달과 효능감, 역할 수행 간의 관계 / 아동교육 20 (4) : 127 ~ 137

  7. [jounal] 김태인 / 2013 / 유아교사가 인식한 부적응 행동과 교사-부적응 유아 관계가 또래 간 사회성에 미치는 영향 / 유아교육학논집 17 (5) : 489 ~ 504

  8. [jounal] 문상희 / 2012 / 유아의 기질과 교사-유아 관계가 유아의 문제행동에 미치는 영향 / 한국보육지원학회지 8 (3) : 69 ~ 89

  9. [jounal] 문영경 / 2015 / 교사의 교수효능감이 유아의 또래 상호작용에 미치는 영향 : 교사-유아 상호작용의 매개효과를 중심으로 / 한국보육학회지 15 (2) : 1 ~ 20

  10. [other] 보건복지부 / 2016 / 2015년 보육통계

  11. [jounal] 박석규 / 2011 / 유아의 대인문제해결능력과 기질이 또래유능성에 미치는 영향 / 열린유아교육연구 16 (1) : 257 ~ 278

  12. [thesis] 박은영 / 2009 / 교사의 놀이 교수효능감에 따른 교수 행동 및 유아 놀이행동의 차이

  13. [jounal] 박영태 / 2011 / 유아의 기질과 어머니의 양육행동 및 교사-유아 관계가 유아의 자기통제에 미치는 영향 / 열린유아교육연구 16 (1) : 235 ~ 256

  14. [jounal] 박희숙 / 2012 / 유아의 사회적 강점ㆍ난점과 교사-유아관계가 자아탄력성에 미치는 영향 / 유아교육학논집 16 (1) : 31 ~ 47

  15. [jounal] 이경례 / 2013 / 영아보육교사의 발달지식,교사효능감, 전문성 지원환경이전문성 발달 수준에 미치는 영향 / 한국보육학회지 13 (3) : 163 ~ 182

  16. [jounal] 이미란 / 2015 / 유아의 기질, 부모의 양육방식 및 교사-유아 상호작용이 또래상호작용에 미치는 영향 / 한국보육지원학회지 11 (5) : 191 ~ 214

  17. [jounal] 정정희 / 2014 / 유아교사를 위한 교사효능감 향상 프로그램의 효과성에 관한 메타분석 / 유아교육학논집 18 (6) : 213 ~ 235

  18. [thesis] 정현빈 / 2010 / 유아의 사회적 기술이 유아의 또래놀이 상호작용에 미치는 영향

  19. [jounal] 천향숙 / 2012 / 유아교사의 교수스트레스와 갈등적 교사-유아 관계에서 교사효능감의 매개효과 / 한국영유아보육학 (72) : 87 ~ 103

  20. [jounal] 천향숙 / 2011 / 교사와 유아가 지각하는 교사-유아 관계 및 관련변인 분석 / 아동학회지 32 (4) : 167 ~ 183

  21. [thesis] 천현정 / 2010 / 보육교사의 교사효능감이 교사-영아의 상호작용에 미치는 영향

  22. [jounal] 최소영 / 2015 / 유아의 놀이성과 교사-유아 상호작용이 또래상호작용에 미치는 영향 / 한국보육지원학회지 11 (2) : 311 ~ 329

  23. [thesis] 최예영 / 2004 / 아동의 또래놀이 상호작용과 교사신념 및 교사행동 간의 관계

  24. [jounal] 최현희 / 2016 / 어린이집 이용시간에 따른 유아의 문제행동 양상의 차이 / 유아특수교육연구 16 (2) : 43 ~ 62

  25. [jounal] 한은숙 / 2016 / 교사-유아 상호작용 및 교수효능감이 또래상호작용에 미치는 영향 연구 / 유아교육연구 36 (2) : 53 ~ 70

  26. [jounal] 황윤세 / 2007 / 유아의 기질, 자기조절력과 상호작용적 또래놀이와의 관계 / 열린유아교육연구 12 (1) : 145 ~ 166

  27. [jounal] Arbeau, K. A. / 2007 / Kindergarten teachers' beliefs and responses to hypothetical prosocial, asocial, and antisocial children / Merrill-Palmer Quarterly 53 (2) : 291 ~ 318

  28. [jounal] Arbeau, K. A. / 2010 / shyness, teacher-child relationship, and socio-emotional adjustment in grade 1 / International Journal of Behavioral Development 34 (3) : 259 ~ 269

  29. [jounal] Benish-Winsmna, M. / 2010 / Genetic and environmental links between children's temperament and their problems with peers / Isr JPsychiatry Relat Sci 47 (2) : 54 ~ 61

  30. [jounal] Billman, J. / 1980 / Convergence of parent and observer rations of temperament with observations of peer interactions in nursery school / Child Development 51 (2) : 395 ~ 400

  31. [book] Buss, A. H. / 1984 / Temperament: Early developing personality traits / Erlbaum

  32. [jounal] Curran, P. J. / 1996 / The robustness of test statistics to nonnormality and specification error in confirmatory factor analysis / Psychological Methods 1 (1) : 16 ~ 29

  33. [jounal] Denham, M. H. / 2007 / Dealing with feelings: How children negotiate the worlds of emotions and social relationships / Cognition, Brain, Behavior 11 (1) : 1 ~ 48

  34. [jounal] Erdem, E. / 2007 / Teacher self-efficacy belief / Social Behavior and Personality 35 (5) : 573 ~ 586

  35. [jounal] Hamre, B. / 2008 / Teachers' perception of conflict with young student : Looking beyond problem behavior / Social Development 17 (1) : 115 ~ 136

  36. [book] Ladd, G. W. / 2005 / Children's peer relations and social competence: A century of progress / Yale University Press

  37. [jounal] Mashburn, A. / 2006 / Teacher and classroom characteristics associated with teachers' ratings of prekindergartners' relationships and behaviors / Journal of Psychoeducational Assessment 24 (4) : 367 ~ 380

  38. [jounal] Mathiesen, K. S. / 1999 / The EAS Temperament Questionnaire-Factor structure, age trends, reliability, and stability in a Norwegian sample / Journal of Child Psychology and Psychiatry 40 (3) : 431 ~ 439

  39. [jounal] Myer, S. S. / 2008 / Developmental commentary : Individual and contextual influences on student-teacher relationships and children's early problem behavior / Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology 34 (3) : 267 ~ 283

  40. [jounal] Oren, M. / 2009 / The relationships between child temperament, teacherchild relationships and teacher-child interaction / International Education Studies 2 (4) : 122 ~ 132

  41. [jounal] Perren, S. / 2017 / Childcentered educational practice in different early education settings : Associations with professional' attitudes, self-efficacy, and professional background / Early Childhood Research Quarterly 38 : 137 ~ 148

  42. [book] Rubin, K. H. / 2006 / Handbook of child psychology: Vol. 3. Social, emotional and personality development / Wiley : 571 ~ 534

  43. [jounal] Tschannen-Moran, M. / 1998 / Teacher efficacy : It's meaning and measure / Review of Educational Research 68 : 202 ~ 248

  44. [jounal] Tschannen-Moran, M. / 2011 / Exploring literacy teachers' self-efficacy belief: Potential sources play / Teaching and Teacher Education 27 : 751 ~ 761

  45. [book] Woolfolk, A. E. / 2006 / Self-efficacy beliefs of adolescents / H. H. Freeman : 117 ~ 137

  46. [jounal] Yoon, J. / 2002 / Teacher characteristics as predictors of teacher-student relationships : Stress, negative affect, and self-efficacy / Social Behavior and Personality 30 (5) : 485 ~ 494