ABSTRACT

This study analyzed the latent profiles of after-school time use amongst the third graders in high school with the predictors of the latent profiles. The 6th wave data of the middle school cohort from the Korean Children & Youth Panel Study was used for this analysis. After excluding missing values, the sample ended up consisting of 1,272 high school students. The research results were as follows. First, there were four latent profiles amongst the third graders in high school studied, distinguished by their after-school time use patterns. The self-regulated learning group had the largest number of students, followed by the study-oriented group, the recreation-oriented group and the private education group, sequentially. Second, gender, students’ and parents’ expected levels of education, SES and mother’s work were statistically significant predictors of the latent profiles, while having had discussions with parents about their future careers was not significant. More specifically, the odds of belonging to study-oriented group, self-study group and private education group, compared to recreation-oriented group, increased as expected level of education of parents and students themselves went higher, while the odds decreased when students’ mothers had a job. Expected level of education of parents was also positively related to the odds of belonging to study-oriented group and private education group, compared to self-study group. These results showed that the after-school time use patterns of adolescents differed across sub-groups and students’ and parents’ predictors were both significant in explaining after-school time use of adolescents. Based on these findings, the implications of this study and the direction for future work in this area were discussed.

KEYWORD

after-school time use, private education time, self-regulated learning time, recreation activities, latent profile analysis, latent multinomial logit analysis

REFERENCES(43)open

  1. [jounal] 김경근 / 2009 / 중학생의 사교육 수요 결정요인 분석 / 한국교육학연구 15 (1) : 77 ~ 105

  2. [jounal] 김계중 / 2009 / 유치원과 유아영어교육기관 유아의 방과 후 일상생활 비교연구 / 방과후아동지도연구 6 (2) : 1 ~ 19

  3. [jounal] 김동원 / 2008 / 고3 수험생의 여가‧문화 행태에 관한 연구 / 한국여가레크리에이션학회지 32 (3) : 41 ~ 57

  4. [jounal] 김수혜 / 2010 / 가정배경, 사회심리학적 매개요인들과 학업성취의 구조적 관계 / 한국교육학연구 16 (1) : 153 ~ 182

  5. [jounal] 김외숙 / 2012 / 한국과 미국 고등학생의 생활시간에 대한 비교 연구 / 한국가정관리학회지 30 (4) : 119 ~ 132

  6. [jounal] 김우찬 / 2009 / 부모가 자녀의 TV시청시간에 미치는 영향 : 부모의 사회경제적 지위와 TV시청시간을 중심으로 / 한국청소년연구 20 (1) : 29 ~ 55

  7. [jounal] 김재엽 / 2016 / 학업스트레스가 자살생각에 미치는 영향 - 가족 지지의 조절효과를 중심으로 - / 한국가족복지학 (51) : 187 ~ 218

  8. [jounal] 김종운 / 2014 / 일반청소년과 교정시설청소년의 부모지지와 진로결정효능감이 진로준비행동에 미치는 영향 / 학습자중심교과교육연구 14 (10) : 515 ~ 538

  9. [jounal] 김진욱 / 2006 / 한국 노인의 생활시간에 관한 연구 - 2004년 생활시간조사 자료에 나타난 노인의 일, 가족, 여가생활 분석을 중심으로 / 노인복지연구 (32) : 149 ~ 177

  10. [jounal] 나영주 / 2005 / 청소년 생활시간의 내용과 유형에 따른 인터넷 이용 / Family and Environment Research 43 (12) : 15 ~ 28

  11. [jounal] 박민자 / 2007 / 가족배경이 청소년의 교육성취와 관련된 생활시간사용에 미치는 영향 / 가족과 문화 19 (2) : 93 ~ 120

  12. [jounal] 박소진 / 2003 / 학벌경쟁 사회의 사교육 소비 : 서울 지역 초등학생의 사례 / 사회발전연구 1 : 49 ~ 84

  13. [jounal] 박수미 / 2007 / 한국고령자의 생활시간 사용에 있어서의 젠더 차이: 일, 무급가족노동, 여가를 중심으로 / 여성연구 1 (72) : 5 ~ 29

  14. [jounal] 박영신 / 2004 / 한국청소년의 부모자녀관계와 성취에 대한 종단연구 : 자기 효능감과 성취 동기를 중심으로 / 한국심리학회지: 문화 및 사회문제 10 (3) : 37 ~ 59

  15. [jounal] 백병부 / 2011 / 일반계 고등학생의 유형별 학습시간 영향요인에 관한 종단적 분석 / 한국청소년연구 22 (1) : 57 ~ 85

  16. [jounal] 박은영 / 2016 / 아동의 컴퓨터·모바일 게임시간과 부모영향요인 연구 :2009년과 2014년 생활시간조사자료 분석을 중심으로 / 한국사회복지조사연구 51 : 77 ~ 103

  17. [jounal] 송경오 / 2010 / 일반계 고등학교 학생의 사교육 수요에 영향을 미치는 학교교육 특성에 대한 패널분석 / 교육행정학연구 28 (4) : 301 ~ 326

  18. [jounal] 송성숙 / 2016 / 다층모형을 이용한 사교육 참여요인 연구 / 교육문화연구 22 (4) : 109 ~ 134

  19. [jounal] 송유진 / 2013 / 부모의 사회경제적 특성에 따른 청소년의 생활시간 비교 / 가족과 문화 25 (3) : 31 ~ 53

  20. [jounal] 신희경 / 2005 / 우리나라 고등학생의 진로결정수준과 결정 동기에 관한 연구: 개인, 가정, 학교의 역할 / 직업능력개발연구 8 (2) : 47 ~ 84

  21. [jounal] 양애경 / 2009 / 중·고등학생의 스트레스 수준에 따른 학업성취도의 차이분석 / 학습자중심교과교육연구 9 (1) : 341 ~ 358

  22. [jounal] 양정호 / 2012 / 사교육의 대학진학 효과 분석 / 교육재정경제연구 21 (2) : 27 ~ 52

  23. [jounal] 오만석 / 2010 / 한국 학생들의 생활시간 사용에 대한 비교 연구 / 비교교육연구 20 (4) : 299 ~ 330

  24. [jounal] 윤소영 / 2004 / 맞벌이 부부자녀를 위한 방과후 아동지도 프로그램 제안 연구 / 한국가족자원경영학회지 8 (3) : 127 ~ 142

  25. [jounal] 은기수 / 2010 / 한국인의 일상생활에서 텔레비전 시청 시간의 성별 차이 / 정신문화연구 33 (4) : 395 ~ 427

  26. [jounal] 이은희 / 2009 / 입시스트레스가 고등학교 3학년 수험생의 정신건강에 미치는 영향에 대한 탄력요인의 역할 연구 / 정신보건과 사회사업 (31) : 5 ~ 29

  27. [jounal] 이현주 / 2006 / 초등학생의 심리사회적 특성과 하루인터넷게임시간 및 인터넷게임중독 / 교육방법연구 18 (2) : 119 ~ 137

  28. [jounal] 이현주 / 2012 / 고등학생의 개인공부시간과 수업이해도에 영향을 미치는 변인 간의 구조적 관계 분석 : 성별, 사회․심리적 관계, 자기조절학습, 입시부담감을 중심으로 / 한국청소년연구 23 (2) : 5 ~ 38

  29. [jounal] 장상수 / 2014 / 가족배경과 학습시간, 성적: 국제 비교의 관점에서 본 한국 / 한국청소년연구 25 (2) : 291 ~ 318

  30. [jounal] 정주영 / 2010 / 청소년의 진로지도 및 진로교육에 영향을 미치는 요인에 관한 구조적 분석 / 進路敎育硏究 23 (1) : 21 ~ 39

  31. [jounal] 정하나 / 2015 / 초등학교 저학년 아동의 성별과 생활시간이 자기조절학습능력에 미치는 영향 / 한국생활과학회지 24 (6) : 741 ~ 753

  32. [jounal] 최호성 / 2010 / OECD 회원국 중등학생의 학습 투자 시간과 학업성취도의 비교 분석 / 직업교육연구 29 (1) : 45 ~ 61

  33. [jounal] 하문선 / 2017 / 청소년의 생활시간 사용 종단적 변화와 가정환경, 정서행동문제 간 관계 / 청소년학연구 24 (3) : 25 ~ 59

  34. [jounal] 허균 / 2014 / 비연속시간 생존분석을 적용한 청소년의 최초 진로고민과 진로장벽 경험 시점 연구 / 청소년학연구 21 (10) : 101 ~ 118

  35. [jounal] 허은정 / 2014 / 고등학생의 학습유형별 참여 시간이 학업성취도 및 학업자아개념에 미치는 영향: 자기주도학습 시간의 매개효과를 중심으로 / 한국교육문제연구 32 (4) : 121 ~ 139

  36. [other] 통계청 / 2014 / 2014년 생활시간조사 결과(보도자료) / 통계청

  37. [report] 통계청 / 2015 / 생활시간조사 통계정보 보고서

  38. [other] 통계청 / 2016 / 2015년 초·중·고 사교육비조사 결과(보도자료) / 통계청

  39. [book] Duncan, T. E. / 2011 / An Introduction to latent variable growth curve modeling: Concepts, issues, and applications / Psychology Press

  40. [book] Kline, R. B. / 2005 / Principles and practices of structural equation modeling / Guilford Press

  41. [book] Muthen, L. K. / 2012 / Mplus user’s guide / Muthen&Muthen

  42. [jounal] Tein, J. Y. / 2013 / Statistical power to detect the correct number of classes in latent profile analysis / Structural Equation Modeling : A Multidisciplinary Journal 20 (4) : 640 ~ 657

  43. [book] Wang, J. / 2012 / Structural equation modeling: Applications using Mplus / John Wiley & Sons