ABSTRACT

This study investigated influence of factors on consumers' continuous use of a delivery app service in order to utilize a delivery app service as a new marketing channel of small food-services, grasped foodservice consumers' behavior of a delivery app service based on the research results, and suggested practical implications to help app utilization and establishment of marketing strategy of delivery app service firms and small food-services. The research objects and spatial range were male and female residents over 20 years old at home throughout the country that experienced eating-out after they had searched delivery apps within recent 3 months. Restaurants were selected after top 3 delivery apps such as Baedal's Minjok, Yogiyo and Baedaltong were first searched; people with experience were checked through preliminary questions; and, questionnaire survey was conducted on responding consumers. The research results showed that information quality had a positive influence on performance expectancy and effort expectancy. Among core variables of UTAUT2, it appeared that social influence and habit had a positive influence on behavior intention but that effort expectancy, facilitating conditions, hedonic motivation, and price value did not have any influence on behavior intention. Therefore, this study investigated information quality, performance expectancy, social impact and importance of habit as factors influencing continuous use of a delivery app by foodservice consumers.

KEYWORD

Delivery App Service, UTAUT2, Information Quality

REFERENCES(48)open

  1. [web] 강승태 / 배달앱 편하지만 믿음은 안가

  2. [jounal] 김대원 / 2015 / 신문사 통합형 플랫폼 사용의도에 영향을 미치는 요인 / 한국콘텐츠학회 논문지 15 (4) : 122 ~ 138

  3. [web] 김수진 / 배달앱 거래규모 1조 시대의불편한 진실

  4. [jounal] 김영채 / 2013 / 모바일 앱 이용에 영향을 미치는 요인 :-플로우 이론과 통합기술수용모형을 바탕으로- / 인터넷정보학회논문지 14 (4) : 73 ~ 84

  5. [jounal] 김용겸 / 2009 / 정보시스템 관련 지식 및 기술의 신 분류구조 / 기업경영연구 16 (4) : 223 ~ 248

  6. [web] 김유나 / 먹방 타고 푸드테크 떴다배달앱 서비스 인기몰이 /

  7. [jounal] 박성준 / 2015 / 기술수용모델(TAM)을 활용한 모바일 여행콘텐츠 정보품질이 재이용의도에 미치는 영향 연구 / 관광연구 30 (3) : 57 ~ 80

  8. [jounal] 박일순 / 2012 / UTAUT 기반 모바일 신용카드 서비스의 사용자 수용 모형에 관한 연구 / e-비즈니스연구 13 (3) : 551 ~ 574

  9. [jounal] 박정숙 / 2013 / 기술 수용모델을 활용한 SNS의 지각된 즐거움이 고객만족과 이용의도에 미치는 영향 연구: 호텔 외식사업부를 중심으로 / 관광레저연구 25 (1) : 419 ~ 435

  10. [jounal] 박현길 / 2015 / O2O(Online to Offline)가 대세일까 / 마케팅 49 (11) : 44 ~ 52

  11. [jounal] 박현정 / 2015 / 가상현실 모션센싱 입력장치에 대한 혁신 저항과 수용 / 지식경영연구 16 (4) : 191 ~ 213

  12. [thesis] 손증군 / 2015 / O2O특성이 매력도, 신뢰도와 수용의도에 미치는 영향

  13. [jounal] 손현정 / 2014 / 대학생의 웨어러블 디바이스 사용의도에 영향을 미치는 요인 UTAUT2 모델의 응용 / 한국언론정보학보 68 (4) : 7 ~ 33

  14. [jounal] 신승만 / 2015 / 외식업 자영업자의 배달앱 서비스 이용실태 및 수수료의 적정수준에 대한 정책탐색 연구 / 유통경영학회지 18 (4) : 41 ~ 50

  15. [jounal] 오종철 / 2010 / 인터넷 서비스 수용의 영향요인: UTAUT모형에 대한 재평가 / 경영학연구 39 (1) : 55 ~ 79

  16. [jounal] 유예경 / 2014 / 컨벤션센터 모바일정보품질에 따른 후속행동에 관한 구조연구 / e-비즈니스연구 15 (3) : 277 ~ 296

  17. [jounal] 유예경 / 2013 / 스마트폰기반 관광정보품질요인과 불만족요인 및 후속행동간의 관계분석 -지역축제 참가자를 중심으로- / e-비즈니스연구 14 (3) : 55 ~ 74

  18. [confproc] 이석훈 / 2015 / 리테일 이용매장 고객의 O2O 서비스 사용의도와 수용에 관한 연구: 사회적 영향과 인지된 위험의 기술수용에 대한 영향을 중심으로 / 한국경영정보학회 추계통합학술대회 : 277 ~ 284

  19. [web] 이원배 / 배달 전성시대, 1인가구ž스마트폰 확신 ‘폭풍 성장’

  20. [jounal] 임정우 / 2016 / 모바일 배달 앱 이용의도의 영향요인에 관한 연구 - 기술수용모형과 플로우 경험을 중심으로 - / 호텔관광연구 18 (3) : 207 ~ 226

  21. [jounal] 전현모 / 2013 / 외식소비자의 지각된 위험과 가치가 소셜커머스 이용의도에 미치는 영향: 기술수용모형을 중심으로 / 외식경영연구 16 (6) : 199 ~ 222

  22. [jounal] 정진명 / 2015 / 배달앱서비스 이용자보호 방안 / 소비자문제연구 46 (2) : 207 ~ 230

  23. [jounal] 정현민 / 2015 / 중등교사의 스마트기기 수업활용요인과 성별, 연령, 경험의 조절효과 분석 / 교육정보미디어연구 21 (2) : 265 ~ 288

  24. [jounal] 조세형 / 2013 / 웹사이트 정보품질 및 사용자인터페이스품질이 문화상품 온라인구매의도에 미치는 영향 : 고객관여도의 조절효과 / 한국콘텐츠학회 논문지 13 (12) : 931 ~ 944

  25. [web] 조정인 / 배달앱 만족도 ‘주문 시스템’↑ ‘음식제공 서비스’↓

  26. [jounal] 지영수 / 2015 / O2O 커머스에 대한 소비자들의 이용 중단 의도에 관한 실증적 연구 / 인터넷전자상거래연구 15 (4) : 223 ~ 245

  27. [jounal] 현용호 / 2012 / 패밀리레스토랑 스마트폰 어플리케이션 품질의 기술수용모델(TAM) 적용에 관한 연구 -자발성(Voluntariness) 요인의 조절효과를 중심으로- / 기업경영연구 19 (2) : 149 ~ 167

  28. [jounal] 현용호 / 2013 / 확장된 TAM 모형 적용을 통한 사용후기 특성과 스마트폰 맛집 앱 수용의도간의 영향관계 검증: 정보품질의 매개역할을 중심으로 / 대한경영학회지 26 (11) : 2851 ~ 2871

  29. [jounal] Ahn, T / 2007 / The impact of web quality and playfulness on user acceptance of online retaling / Information & Management 44 (3) : 263 ~ 275

  30. [jounal] Agarwal, R / 2000 / Time flies when you're having fun : Cognitive absorption and beliefs about information technology usage / MIS Quarterly 24 (4) : 665 ~ 694

  31. [jounal] Brown, S. A / 2005 / Model of adoption of technology in the household : A baseline model test and extention incorporating household life cycle / MIS Quarterly 29 (4) : 399 ~ 426

  32. [jounal] DeLone, W. H / 2003 / The DeLone and McLean model of information systems success : A ten year update / Journal of Management Information Systems 19 (4) : 9 ~ 30

  33. [jounal] Dodds, W. B / 1991 / Effects of price, brand, and store information on buyers / Journal of Marketing Research 28 (3) : 307 ~ 319

  34. [jounal] Escobar-Rodrigueza, T / 2013 / Online drivers of consumer purchase of website airline ticket / Journal of Air Transport Management 32 : 58 ~ 64

  35. [jounal] Hsieh, C. C / 2010 / Assessing blog-user satisfaction using the expectation and disconfirmation approach / Computers in Human Behavior 26 (6) : 1434 ~ 1444

  36. [jounal] Kim, S / 2013 / Effects of various characteristics of social commerce(s-commerce)on consumers' trust and trust performance / International Journal of Information Management 33 (2) : 318 ~ 332

  37. [jounal] Kulkarni, U. R / 2006 / A knowledge management success model : Theoretical development and empirical validation / Journal of Management Information Systems 23 (3) : 309 ~ 347

  38. [jounal] Limayem, M / 2007 / How habit limits the predictive power of intentions : The case of IS continuance / MIS Quarterly 31 (4) : 705 ~ 737

  39. [jounal] Negash, S / 2003 / Quality and effectiveness in web-based customer support systems / Information and Management 40 (8) : 757 ~ 768

  40. [jounal] Nelson, R. R / 2005 / Antecedents of information and system quality : An empirical examination within the context of data warehousing / Journal of Management Information Systems 21 (4) : 199 ~ 235

  41. [jounal] Rai, A. S. A / 2002 / Assessing the validity of IS success model : An empirical test and theoretical analysis / Information Systems Research 13 (1) : 50 ~ 69

  42. [jounal] San-Martin, H / 2012 / Influence of the user's psychological factors on the online purchase intention in rural tourism : Integrating innovativeness to the UTAUT framework / Tourism Management 33 (2) : 341 ~ 350

  43. [jounal] Seddon, P. B / 1997 / A respecification and extension of the Delone and McLean model of Is success / Information Systems Research 8 (3) : 240 ~ 253

  44. [jounal] Thong, J. Y. L / 2006 / The effects of post-adoption beliefs on the expectation-confirmation model for information technololy continuance / International Journal of Human-Computer Studies 64 (9) : 799 ~ 810

  45. [jounal] Van der Heijden, H / 2004 / User Acceptance of hedonic information system / MIS Quarterly 28 (4) : 695 ~ 704

  46. [jounal] Venkatesh, V / 2003 / User acceptance of information technology : Toward a unified view / MIS Quarterly 27 (3) : 425 ~ 478

  47. [jounal] Venkatesh, V / 2012 / Consumer acceptance and use of information technology : Extending the unified theory of acceptance and use of technology / MIS Quarterly 36 (1) : 157 ~ 178

  48. [jounal] Zang, R / 2013 / The development of O2O model enterprises / Longistics Engineering and Management 35 (12) : 127 ~ 129