ABSTRACT

Modern society is decreasing the opportunity to movement activities for young children as a change of residential space, and a variety of media development. So, the need for movement activities in early childhood is a critical time of the physical development has become more emphasized. The purpose of this study is to develop an early childhood movement education program using storytelling and verify its effects. An early childhood movement education program using storytelling was devised to enable young children to learn movement concepts and techniques with interest as well as experience the creative physical expression through performing movement activities after narrating factual or fictional story in a variety of approaches. This study developed an early childhood movement education program using storytelling based on a literature review and existing studies, and verified the effects of an early childhood movement education program using storytelling on young children’s basic motor ability, creative physical expression ability and story comprehension ability. In conclusion, the early childhood movement education program using storytelling developed in this study, which was connectedly organized in its purpose, goals, contents, teaching-learning methods and evaluation. And it was proved that the early childhood movement education program using storytelling was very effective for the improvement of young children’s basic motor ability, creative physical expression ability and story comprehension ability. This result of the study can offer theoretical ground and implications for the early childhood movement education program using storytelling to be utilized as an effective teaching-learning method in the field of early childhood.

KEYWORD

storytelling, movement education program, early childhood education

REFERENCES(40)open

  1. [jounal] 강은진 / 2005 / 그림읽기 중심 문학 활동이 유아의 이야기 이해력 및 이야기 구성력에 미치는 영향 / 유아교육연구 25 (5) : 207 ~ 226

  2. [thesis] 공진희 / 2014 / 한국무용에 기초한 유아동작교육 프로그램 개발 및 효과

  3. [book] 교육과학기술부 / 2013 / 3-5세 연령별 누리과정 지침서 / 교육과학기술부・보건복지부

  4. [book] 김두범 / 2012 / 영유아를 위한 동작교육 / 양서원

  5. [thesis] 김명정 / 2015 / 스토리텔링에 기반한 유아 과학음악극 개발 및 적용효과

  6. [jounal] 김영옥 / 1999 / 통합적 접근방법에 의한 동작프로그램의 효과 / 유아교육연구 19 (1) : 21 ~ 60

  7. [thesis] 김은심 / 1995 / 통합적 동작교수방법이 유아의 기본동작능력과 창의적 사고 및 신체표현능력에 미치는 효과

  8. [book] 김은심 / 2006 / 유아동작교육의 이론과 실제 / 창지사

  9. [book] 김은심 / 2012 / 영유아를 위한 음악・동작교육의 이론과 실제 / 창지사

  10. [jounal] 김은심 / 2006 / 동작활동을 통합한 미술 작품감상이유아의 그림 표현력과 창의성에 미치는 영향 / 유아교육학논집 10 (1) : 269 ~ 285

  11. [book] 노운서 / 2014 / 아동문학 / 양서원

  12. [thesis] 박소화 / 2012 / 스토리텔링 기반 교수설계 원리 및 모형 탐색

  13. [book] 배인자 / 2010 / 유아를 위한 동작교육의 이론과 실제 / 양서원

  14. [jounal] 백성희 / 2006 / 동작요소중심의 유아동작교육 프로그램이 기본동작능력 및 창의성에 미치는 영향 / 열린유아교육연구 11 (4) : 37 ~ 60

  15. [thesis] 서윤정 / 2014 / 스토리텔링을 활용한 동요 프로그램이 영아의 언어능력에 미치는 효과

  16. [thesis] 오세경 / 2012 / 도형을 활용한 공간요소 중심 유아 동작교육 프로그램 개발 및 효과

  17. [jounal] 윤옥주 / 2010 / 전통놀이활동에 기초한 신체활동이 유아의 기본운동능력과 창의적 신체표현에 미치는 영향 / 미래유아교육학회지 17 (2) : 205 ~ 229

  18. [jounal] 이경열 / 2004 / 유아용 이야기 이해력 평가도구 타당화 연구 / 유아교육연구 24 (3) : 243 ~ 258

  19. [thesis] 이규남 / 2008 / 탐색중심 유아 동작교육 프로그램 개발 및 효과

  20. [book] 이대균 / 2011 / 유아문학교육 / 공동체

  21. [book] 이영심 / 2009 / 유아 동작교육 프로그램 / 양서원

  22. [thesis] 이은희 / 2009 / 움직임 개념에 기초한 유아동작교육 프로그램 개발 및 효과

  23. [book] 전인옥 / 2008 / 유아동작교육 / 한국방송통신대학교 출판부

  24. [thesis] 정세호 / 2002 / 통합적 동작활동이 종일제 유아의 기본운동 능력 및 신체표현 능력에 미치는 영향

  25. [book] 조정래 / 2011 / 스토리텔링 멘토링 / 행복한 미래

  26. [confproc] 조형숙 / 2014 / 스토리텔링을 활용한 수학교육. 융합인재 양성을 위한 유아수학교육의 방향과 실제 / 한국유아교육학회 2014 워크숍 자료집 : 29 ~ 39

  27. [book] 최예정 / 2005 / 스토리텔링과 내러티브 / 글누림

  28. [jounal] 최지영 / 2010 / 통합적 동작교육활동이 유아의 기본운동능력 및 창의적 신체표현에 미치는 영향 / 미래유아교육학회지 17 (2) : 261 ~ 282

  29. [book] 한국유아교육학회 / 2005 / 유아교육학의 이해-한국유아교육학의 학문적 정체성과 과제 / 양서원

  30. [thesis] 한금남 / 2006 / 스토리텔링을 활용한 문학 반응 활성화 지도 방안 : 초등학교 저학년을 중심으로

  31. [jounal] 허희옥 / 2006 / 내러티브 사고 양식인 스토리텔링 기법을 이용한 멀티미디어 교육 컨텐츠 개발 / 교육공학연구 22 (1) : 195 ~ 224

  32. [thesis] 황선자 / 2010 / 통합적 동작 교육활동이 유아의 기본운동능력 및 창의적 신체표현에 미치는 영향

  33. [jounal] Barret, K. / 1988 / Two views: The subject matter of children's physical education / Journal of Physical Education, Recreation & Dance 59 (2) : 42 ~ 46

  34. [jounal] Egan, K. / 1993 / Narrative and learning : A voyage of implications / Linguistics in Education 5 (2) : 119 ~ 126

  35. [book] Ellis, G. / 2002 / Tell it again!: The new storytelling handbook for primary teachers / Penguin Books

  36. [book] Epstein, A. S. / 2007 / The intentional teacher: Choosing the best strategies for young children's learning / NAEYC

  37. [book] Gallahue, D. L. / 1976 / Motor development and movement experiences for young children / John Wiley & Sons

  38. [book] Gallahue, D. L. / 2006 / Understanding motor development / McGraw-Hill

  39. [book] Haven, K. F. / 2000 / Super simple storytelling: A can-do guide for every classroom, every day / Teacher Ideas Press

  40. [book] Slater, W. / 1993 / Dance and movement in the primary school: A cross-curricular approach to the lesson planning / Northcote House Publishers