ABSTRACT

The purpose of this study is to develop an orientation program model to support prospective early childhood education teachers when they try to fulfill their school field training efficiently. In order to achieve the research goal, the study basically conducted literature review and referred to an expert’s demand survey and consequently designed a first draft of goals, contents, methods and assessment of an orientation program. Based on a second draft of the orientation program which had been revised with advices from experts, the study prepared materials to develop plans and activities by topic. As for the developed orientation program, the study carried out eight sessions of the program for four weeks targeting 20 prospective early childhood education teachers of a three-year-course university who were looking forward to school field training. The program was revised and corrected through sessional journal analysis, summative evaluation and others of the training participants, the prospective early childhood education teachers. The final orientation program consisted of 25 sub-programs designed with eight different topics, and several teaching methods such as lecturing, discussion, workshop, role-playing, case-sharing, field observation and others were applied. People in charge of training turned out to be advisers, directors (and vice directors) and training teachers of a university which the trainees go to and total training hours were offered to be 24 hours. What distinguished this study from previous research was that it designed a program as exchanging opinions with experts who have actually trained trainees at colleges and kindergartens, and this study is considered academically significant in that it developed an orientation program to help universities support prospective early childhood education teachers in their efficient field training.

KEYWORD

pre-service teachers, kindergarten field practice, the pre-educational program model

REFERENCES(46)open

  1. [jounal] 권정윤 / 2012 / 예비유아교사가 경험한 유아문제행동 지도에 대한 어려움 및 요구 / 유아교육학논집 16 (2) : 265 ~ 288

  2. [jounal] 강민정 / 2009 / 교육실습 후 예비유아교사들의 교사양성교육과정에 대한 인식과 요구도 / 유아교육연구 29 (5) : 301 ~ 319

  3. [jounal] 강현석 / 2013 / 한국 교사양성과정에서 교육실습 교육에 대한 성찰과 미래 방향 / 한국교원교육연구 30 (3) : 47 ~ 74

  4. [jounal] 고영미 / 2008 / 유치원 실습지도교사의 실습관련 스트레스에 영향을 미치는 내·외적 요인 / 열린유아교육연구 13 (4) : 329 ~ 349

  5. [book] 교육부 / 2016 / 2016년도 교원자격검정 실무편람

  6. [book] 김수향 / 2016 / 예비유아교사를 위한 유아교육기관 현장실습 / 동문사

  7. [jounal] 김안나 / 2011 / 교육실습에 비춰진 예비유아교사의 감정에 관한 연구 / 생태유아교육연구 10 (4) : 19 ~ 49

  8. [thesis] 김옥주 / 2012 / 영아반 초임교사의 직무수행을 돕는 교사교육프로그램 모형 개발

  9. [jounal] 김옥주 / 2013 / 예비유아교사의 교육실습 사전교육 내용에 대한실습지도교사의 요구분석 / 열린유아교육연구 18 (5) : 133 ~ 149

  10. [jounal] 김옥주 / 2013 / 예비유아교사의 교육실습 사전교육 내용에 대한 요구분석 / 유아교육학논집 17 (3) : 457 ~ 474

  11. [jounal] 김주영 / 2010 / 유치원 실습지도교사의 어려움에 대한 연구 / 어린이미디어연구 9 (3) : 187 ~ 211

  12. [thesis] 김현정 / 2007 / 장애유아 통합교육 유아교사 연수프로그램 개발 및 효과

  13. [jounal] 박수경 / 2010 / 대학과 현장의 협력 프로그램에서 예비유아교사 지원하기:교육실습지도교수의 실행연구 / 유아교육연구 30 (5) : 351 ~ 372

  14. [jounal] 박은미 / 2009 / 예비 유아교사들의 실습불안과 갈등에 관한 연구 / 유아교육·보육복지연구 13 (4) : 195 ~ 218

  15. [book] 박은혜 / 2013 / 반성적 실천을 위한 유아교육실습 / 창지사

  16. [jounal] 박정옥 / 2011 / 반성적 저널을 통한 예비유아교사의 교육실습 경험 탐색 / 유아교육학논집 15 (1) : 371 ~ 394

  17. [jounal] 박지선 / 2013 / 장기현장실습 실행과정에서의 교사양성기관과 유치원현장, 예비유아교사의 어려움 / 열린유아교육연구 18 (4) : 515 ~ 541

  18. [jounal] 박혜경 / 2010 / 교육실습을 통해 살펴본 예비교사들의 경험 / 아동교육 19 (2) : 103 ~ 113

  19. [jounal] 서윤경 / 2009 / 교육 실습을 위한 사전교육 프로그램 요구조사 / 여성연구논총 24 : 69 ~ 83

  20. [jounal] 서현아 / 2008 / 유치원 교육실습생과 지도교사의 교육실습에 대한 불안과 갈등 / 열린유아교육연구 13 (1) : 339 ~ 361

  21. [jounal] 석은조 / 2009 / 사전실습에 참여한 예비유아교사들이 느끼는 혼란과 어려움 / 유아교육학논집 13 (1) : 269 ~ 287

  22. [jounal] 염지숙 / 2003 / 유아교육실습: 예비교사들의 경험 이야기 / 한국교원교육연구 20 (2) : 223 ~ 248

  23. [jounal] 염지숙 / 2007 / 유아교육 실습지도교사 이야기: 가르치며 배우고, 배우며 가르치기 / 유아교육연구 27 (4) : 135 ~ 159

  24. [jounal] 이경선 / 2015 / 예비유아교사가 인식하는 실습기관에서의 수업실연의 어려움 분석 / 한국보육학회지 15 (3) : 211 ~ 230

  25. [thesis] 이명순 / 2001 / 유치원 교사가 되어 가는 과정에 관한 이야기

  26. [jounal] 이연승 / 2010 / 2·3년제 대학의 교육 실습과 관련된 교육과정에 대한 예비교사들의 요구도 / 어린이미디어연구 9 (2) : 1 ~ 18

  27. [jounal] 이영주 / 2016 / 예비유아교사의 교육실습 조직환경과 교육실습 스트레스와의 관계: 자아탄력성의 매개효과를 중심으로 / 열린유아교육연구 21 (4) : 155 ~ 178

  28. [thesis] 이진숙 / 2003 / 유치원 실습지도교사의 실습관련 스트레스에 관한 연구

  29. [jounal] 이진화 / 2009 / 교육실습에서 나타난 예비유아교사 정서의 의미 / 육아지원연구 4 (1) : 47 ~ 68

  30. [jounal] 임승렬 / 1998 / 2년제 유치원교사 양성대학의 교육실습 개선방안 연구 / 한국교원교육연구 15 (2) : 128 ~ 149

  31. [jounal] 임수진 / 2013 / 교육실습 전후 예비유아교사의 전문성 인식과 수행기대에 대한 연구 / 한국보육학회지 13 (4) : 27 ~ 46

  32. [thesis] 장은주 / 2007 / 현직교사를 위한 유아음악교육 프로그램 모형 개발

  33. [jounal] 정남미 / 2008 / 유아교육실습지도 현황과 인식 분석 - 실습생, 지도교사, 원감, 원장의 입장에서 - / 유아교육학논집 12 (6) : 215 ~ 235

  34. [jounal] 정주선 / 2009 / 유아교육기관 실습을 통한 예비유아교사의 역할인식과 역할수행에 관한 연구 / 유아교육·보육복지연구 13 (4) : 355 ~ 375

  35. [jounal] 조부경 / 2004 / 유아교육 실습지도를 위한 대학과 유치원과의 협력모형 개발 / 유아교육연구 24 (3) : 47 ~ 76

  36. [thesis] 조운주 / 2001 / 유아교육 실습지도교사 교육 프로그램 모형 개발

  37. [jounal] 조운주 / 2004 / 유아교육실습생의 특성 및 지원맥락에 대한 이해 / 한국교원교육연구 21 (2) : 5 ~ 26

  38. [jounal] 조운주 / 2005 / 유아교사양성을 위한 교육실습체제 비교 : 한국과 미국의 사례를중심으로 / 영유아교육연구 8 : 181 ~ 201

  39. [jounal] 차영숙 / 2011 / 예비유아교사들이 교육실습과정에서 겪는 어려움과 긍정적 경험 / 유아교육학논집 15 (3) : 369 ~ 394

  40. [jounal] Carter, K. / 1989 / A curriculum for an initial-year-of-teaching program / The Elementary School Journal 89 (4) : 405 ~ 419

  41. [jounal] Clement, M. / 2002 / What cooperating teacher student teacher about classroom management / The Teacher Education 38 (1) : 47 ~ 62

  42. [book] Connelly, F. M. / 2000 / International and critical perspectives on teacher education / Canterbury University Press in association with Christchurch College of Education : 89 ~ 105

  43. [jounal] Kabadayi, A. / 2007 / Analyzing the cognitive teaching styles of pre-service and cooperating preschool teachers in Turkey / Early Child Development and Care 177 (3) : 275 ~ 293

  44. [book] Miller, L. G. / 2001 / Innovations: The comprehensive infant & toddler curriculum (Trainer’s guide) / Gryphon House

  45. [book] Taba, H. / 1962 / Curriculum development: Theory and practice / Harcourt, Brace & Jovanovich

  46. [book] Tyler, R. / 1990 / 교육과정과 학습지도의 기본원리 / 교육과학사