ABSTRACT

The purpose of this study is to find some ways to improve the quality of child-care teacher and child-care center service by looking at what stresses of child-care teachers working at the national and public daycare center is affected on their job burnout. For this study, The data was collected 244 child-care teachers working at the national and public daycare center located in Anyang, Gwacheon and Gunpo City. The results of this study were summarized as follows. Infant stress among all of stresses was presented the most positive effect on the teacher’s burnout, and job stress, center’s leader stress, fellow stress were positively effected on the teacher’s burnout in order. on the other hand, infant’s parent stress was not effect on the teacher’s burnout. This study has a significance in terms of discovering whether there are any influences of infant stress, job stress, center’s leader stress, fellow stress on their job burnout. Based on the results, some implications were discussed to reduce the teacher’s burnout through decreasing the above kind of stresses.

KEYWORD

The national and public daycare center, Preschool children, Child-care teacher, Work stress, Job burnout

REFERENCES(47)open

  1. [thesis] 강명선 / 2012 / 유치원교사의 직무스트레스와 심리적 소진의 관계에서 스트레스 대처방식의 매개효과

  2. [jounal] 권용만 / 2005 / 직무스트레스에 따른 조직몰입과 직무만족에 관한 연구 : 고용형태에 따른 조절효과를 중심으로 / 남서울대학교 논문집 11 (1) : 9 ~ 27

  3. [jounal] 권혜진 / 2008 / 보육교사의 직무스트레스가 이직의도 및 전직의도에 미치는 영향과 개인적 성취감의 조절효과 / 한국지역사회생활과학회지 19 (4) : 597 ~ 609

  4. [jounal] 김윤경 / 2013 / 국공립어린이집 운영 과정에서 느끼는 원장들의 고충과 보람 / 미래유아교육학회지 20 (4) : 45 ~ 71

  5. [jounal] 김은숙 / 2008 / 보육교사의 심리적 소진과 전문성 인식 및 사회적지지, 지각과의관계 연구 / 아동복지연구 6 (2) : 1 ~ 18

  6. [jounal] 김정숙 / 2011 / 유치원 교사, 학부모, 일반인이 인식하는 유치원 교사의 직업 이미지 / 유아교육학논집 15 (3) : 459 ~ 484

  7. [thesis] 남길우 / 2014 / 사회복지직 공무원의 소진에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 : 개인적 특성, 조직 및 직무 특성, 전문직업성, 직무스트레스 요인을 중심으로

  8. [thesis] 도명애 / 2010 / 유아교육교사의 직무스트레스 및 대처방식

  9. [jounal] 문성호 / 2015 / 국공립과 공공형어린이집의 부모의 보육서비스 만족도 비교 / 열린부모교육연구 7 (1) : 35 ~ 52

  10. [jounal] 문신용 / 2010 / SERVQUAL기법을 통한 서울형 어린이집 보육서비스의 성과분석 - 국공립과 민간보육시설의 비교연구 - / 유아교육·보육복지연구 14 (2) : 29 ~ 55

  11. [jounal] 박찬옥 / 2008 / 한국 유아교육의 질(質) 제고를 위한 정책 방향 탐색 / 유아교육학논집 12 (1) : 5 ~ 29

  12. [thesis] 박현주 / 2013 / 공공형과 비공공형 어린이집 부모의 보육서비스 만족도 비교 연구 : 경기도 지역을 중심으로

  13. [jounal] 배성희 / 2014 / 보육교사의 직무스트레스, 자아탄력성 및 소진이 이직의도에 미치는 영향 / 유아교육·보육복지연구 18 (1) : 233 ~ 258

  14. [other] / 2014 / 2014어린이집 평가인증 안내(40인 이상 어린이집) / 보건복지부

  15. [other] 보건복지부 / 2015 / 보육통계(2014년 12월말 기준) / 보건복지부 보육정책과

  16. [jounal] 서문희 / 2001 / 국공립보육시설 위탁운영의 현황과 개선방안 / 한국영유아보육학 25 : 165 ~ 187

  17. [report] 서울특별시 / 2014 / 2014년 국공립어린이집 확충사업 추진 계획

  18. [thesis] 손찬양 / 2009 / 보육교사의 소진에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

  19. [jounal] 안선희 / 2007 / 영아 및 유아 보육교사의 개인적 특성, 근무여건, 사회적 지지가 소진에 미치는 영향 / 열린유아교육연구 12 (5) : 147 ~ 164

  20. [jounal] 용홍출 / 2008 / 장애아동 보육시설 종사자의 직무스트레스와 소진(burnout) 요인에 대한 연구 / 정서·행동장애연구 24 (2) : 135 ~ 156

  21. [thesis] 유현숙 / 2013 / 보육교사의 직무스트레스, 교사효능감, 조직헌신, 소진과 이직의도 간의 구조적 관계

  22. [jounal] 이미정 / 2012 / 공보육 확충정책과 공공형 어린이집 정책 고찰 / 한국보육학회지 12 (4) : 1 ~ 24

  23. [thesis] 이재성 / 2015 / 공공 보육시설의 운영효율성에 관한 연구-서울시 국공립어린이집을 중심으로-

  24. [thesis] 이종각 / 2013 / 어린이집 교사가 지각한 보상인식, 정서노동, 직무스트레스, 직무소진 및 조직몰입 간의 관계 구조분석

  25. [jounal] 이주연 / 2011 / An Effect of Child Care Teachers' Job Stress and Burnout upon Job Turnover Intention / 한국보육학회지 11 (4) : 213 ~ 230

  26. [jounal] 정정옥 / 2010 / 보육시설장의 직무스트레스와 소진에 관한 연구 - 충청남도 보육시설장을 중심으로 - / 한국영유아보육학 (64) : 285 ~ 306

  27. [jounal] 조성연 / 2005 / 보육교사의 직무스트레스와 자기효능감 / 아동학회지 26 (4) : 55 ~ 70

  28. [jounal] 조혜진 / 2011 / 유아교사의 직무스트레스와 소진의 관계에서 정서지능의 매개효과 / 열린유아교육연구 16 (6) : 231 ~ 247

  29. [thesis] 최선경 / 2012 / 직무만족과 직무스트레스가 어린이집 보육교사의 소진에 미치는 영향

  30. [thesis] 최인숙 / 2014 / 보육교사의 근무환경과 행복감이 교사효능감에 미치는 영향 : 국공립어린이집과 민간어린이집 중심으로

  31. [jounal] 황해익 / 2012 / 직장보육시설 보육교사의 직무스트레스 연구 / 열린유아교육연구 17 (1) : 313 ~ 335

  32. [jounal] 홍길회 / 2013 / 유아교사의 직무스트레스 및 우울이 직무소진에 미치는 영향 : 우울의 조절효과를 중심으로 / 한국보육지원학회지 9 (1) : 263 ~ 280

  33. [jounal] Capel, S. A. / 1992 / Stress and Burnout in Teachers / European journal of teacher education 15 (3) : 197 ~ 211

  34. [thesis] Clark, E. H. / 1980 / An analysis of occupational stress factors as perceived by Pubic School Teachers

  35. [thesis] D'Arienzo, R. V. / 1981 / Stress in teaching: A comparison of percieved occupational stress factors between special education and regular classroom teacher

  36. [book] Duckworth, E. R. / 2008 / Classroom conversation: A Collection of classics for parents and teachers / The New Press : 119 ~ 144

  37. [jounal] Freudenberger, H. J. / 1974 / Staff Burnout Syndrome / Journal of Social Issues 30 (1) : 159 ~ 165

  38. [confproc] Kass, S. E. / 1986 / Teacher Stress and Self-Concept / Annual Meeting of the American Educational Research Association

  39. [jounal] Kelly, A. L. / 1995 / Preschool teachers' experience of stress / Teaching and Teacher Education 11 (4) : 345 ~ 357

  40. [jounal] Kyriacou, C. / 1978 / Teacher stress : Prevalence, sources, and symptoms / British Journal of Educational Psychology 48 (2) : 159 ~ 167

  41. [jounal] Lazarus, R. S. / 1993 / From psychological stress to the emotions : A history of changing outlooks / Annual Review of Psychology 44 : 1 ~ 21

  42. [book] Maslach, C. / 1981 / Maslach Burnout Inventory / Consulting Psychologist Press

  43. [jounal] Nodding, N. / 1996 / Stories and affect in teacher education / Cambridge Journal of Education 26 (3) : 435 ~ 447

  44. [book] Parker-Rees, R. / 2011 / Meeting the child in steiner kindergartens : exportion of beliefs, values, and practices / Routledge

  45. [jounal] Schwab, J. J. / 1995 / How to Avoid Burnout in Medical Practice / JOURNAL KENTUCKY MEDICAL ASSOCIATION 93 (1) : 23

  46. [jounal] Skaalvik, E. M. / 2010 / Teacher self-efficacy and teacher burnout : A study of relations / Teaching and Teacher Education 26 (4) : 1059 ~ 1069

  47. [book] Spodek, B. / 1985 / Teaching in the early years / Prentice-Hall