ABSTRACT

The purpose of the study is to identify the effects of preschoolers' executive function, self-esteem. and emotional intelligence on peer competence. Researchers investigated 158 4-year-old preschoolers who attended kindergarten in Seoul or Kyunggi-do. The children’s executive function and self-esteem were tested, and the teachers reported on children’s emotional intelligence and peer competence. Collected information and data were analyzed by statistical analysis such as frequencies, means, and multiple regressions through SPSS Statistics. Findings revealed that preschoolers peer competence is closely related to executive function. One component of executive function is self control which is an important mechanism in developing peer competence. Furthermore, the outcome of positive peer competence is a sense of pro-social behaviors where morals, ethics, and self control are internalized. The study suggests that social behavior is a complex of emotion and intelligence and preschoolers need support in functions regarding to self-control.

KEYWORD

emotional intelligence, executive function, peer competence, self-esteem

REFERENCES(77)open

  1. [thesis] 강서영 / 2011 / 아동의 자아존중감이 사회성 발달에 미치는 영향

  2. [thesis] 고현경 / 2010 / 만 4, 5세 유아의 자아존중감과 부모의 자아존중감의 경향 및 관계

  3. [thesis] 공영숙 / 2012 / 유아의 기질과 어머니 양육태도가 유아의 문제 행동 및 친사회적 행동에 미치는 영향 : 실행기능의 매개효과를 중심으로

  4. [book] 권석만 / 2012 / 긍정심리학 / 학지사

  5. [thesis] 권소영 / 2003 / 유아의 정서지능과 자아개념 및 친사회적 행동과의 관계

  6. [thesis] 金庚集 / 1996 / 兒童의 또래地位와 自我知覺의 關係

  7. [thesis] 김경회 / 1999 / 교사용 유아 정서지능 평정척도 개발에 관한 연구

  8. [thesis] 김기예 / 2006 / 수용언어 및 표현언어능력에 따른 유아의 실행기능과 또래상호작용

  9. [thesis] 김사리 / 2003 / ADHD 경향이 높은 아동에 대한 행동억제훈련이 실행기능 개선에 미치는 효과 : Barkley의 ADHD통합모델을 중심으로

  10. [thesis] 김선주 / 2002 / 유아의 정서기능과 대인간 문제해결 능력간의 관계

  11. [thesis] 김영숙 / 2002 / 아동의 자아 존중감의 변인에 관한 연구

  12. [thesis] 김정민 / 2013 / 실행기능과 기질이 유아의 상황에 따른 정서조절에 미치는 영향

  13. [thesis] 김지은 / 2003 / 5세 유아의 정서지능과 유치원 적응과의 관계

  14. [thesis] 김지은 / 2012 / 유아의 실행기능이 유아의 정서조절 능력에 미치는 영향 : 억제, 작업기억, 전환 중심으로

  15. [thesis] 김지은 / 2012 / 유아의 실행기능이 유아의 정서조절 능력에 미치는 영향 : 억제, 작업기억, 전환 중심으로

  16. [thesis] 김태은 / 2014 / 유아의 정서 이해와 대인간 문제 해결 전략이 또래 유능성에 미치는 영향

  17. [jounal] 김홍근 / 2001 / 병적 지능 추정의 허와 실 / 한국심리학회지:임상 20 (1) : 145 ~ 154

  18. [jounal] 노민정 / 2011 / 주의문제 유아와 일반유아의 실행기능에 따른 유아교육기관적응 / 인지발달중재학회지 2 (2) : 13 ~ 35

  19. [thesis] 문영경 / 2010 / 어머니의 정서적 가용성이 유아의 사회적 기술 및 문제행동에 미치는 영향 : 유아 의도적 통제의 매개효과를 중심으로

  20. [jounal] 박주희 / 2001 / 취학 전 아동용 또래 유능성 척도 개발에 관한 연구 / Family and Environment Research 39 (1) : 221 ~ 232

  21. [jounal] 박지영 / 2013 / 유아 기질과 정서지능 및 또래 유능성간의 관련성 / 한국산학기술학회논문지 14 (1) : 148 ~ 156

  22. [thesis] 박혜근 / 1999 / 자폐장애의 실행기능 결함에 관한 신경심리학적 연구

  23. [web] / 보건복지부 통계포털

  24. [thesis] 윤혜성 / 2011 / 유아의 마음이론, 실행기능, 가장놀이에서의 메타커뮤니케이션과 사회적 능력간의 관계

  25. [jounal] 이명주 / 2006 / 실행기능의 차원과 영역별 발달 / Korean Journal of Clinical Psychology 25 (2) : 587 ~ 602

  26. [thesis] 李炳來 / 1998 / 父母의 心理的 姿勢와 幼兒의 情緖知能과의 關係

  27. [jounal] 이영자 / 2005 / 유아의 정서지능, 마음이론, 실행기능 향상을 위한 그림책 이야기를 활용한 집단게임 놀이 효과 / 유아교육연구 25 (3) : 119 ~ 147

  28. [thesis] 이은경 / 2014 / 3, 5세 유아의 실행기능과 또래놀이상호작용이 어린이집 적응에 미치는 영향

  29. [thesis] 이진희 / 2011 / 유아의 외로움과 자아존중감, 또래유능성, 어머니 양육태도와의 관계

  30. [thesis] 이초용 / 2011 / 인지행동적 게임놀이치료가 ADHD성향 유아의 실행기능에 미치는 효과

  31. [jounal] 정미라 / 2010 / 유아의 자아존중감 및 사회적 능력과 유치원 적응력 간의 관계 / 유아교육·보육복지연구 14 (4) : 141 ~ 168

  32. [jounal] 지성애 / 2003 / 유아의 자아 존중감 척도 개발에 관한 연구 / 유아교육학논집 7 (1) : 43 ~ 67

  33. [thesis] 최분자 / 2014 / 유아의 친사회적 행동과 정서지능이 또래 유능성에 미치는 영향

  34. [thesis] 한선희 / 2014 / 유아의 정서지능, 어머니의 양육행동, 교사-유아관계가 또래유능성에 미치는 영향

  35. [thesis] 한소희 / 2002 / 고기능 자폐아동의 실행기능 결함과 마음이론

  36. [thesis] 한수정 / 2013 / 유아의 놀이성, 정서지능 및 자기조절이 또래 유능성에 미치는 영향

  37. [thesis] 한현주 / 2005 / 정서지능 프로그램이 ADHD 성향이 있는 아동의 정서지능, 사회적기술 및 실행기능에 미치는 영향

  38. [jounal] Anderson, P. / 2001 / Assessment and development of executivity function during childhood / Child Neuropsychology 8 (2) : 71 ~ 82

  39. [jounal] Baddeley, A. / 1996 / Exploring the central executive / Human Experimental Psychology 49A (Special Issue:Working memory) : 5 ~ 28

  40. [jounal] Bandura, A. / 1989 / Human agency in human cognitive theory / American Psychologist 44 : 1175 ~ 1184

  41. [book] Bandura, A. / 1991 / Handbook of moral behavior and development. Vol. 1 / Erlbaum : 45 ~ 103

  42. [jounal] Baumeister, R. F. / 2003 / Does high self-esteem cause better performance, interpersonal success, happiness, or healthier lifestyles? / Psychological Science in the Public Interest 4 : 1 ~ 44

  43. [jounal] Blair, R. J. / 2004 / The roles of orbital frontal cortex in the modulation of antisocial behavior / Brain and Cognition 55 : 198 ~ 208

  44. [jounal] Brownell, C. / 1999 / Early peer interaction:A research agenda / Early Education and Development 10 : 403 ~ 413

  45. [jounal] Carlson, S. M. / 2001 / Individual differences in inhibitory control and children’s theory of mind / Child Development 72 : 1032 ~ 1054

  46. [jounal] Dennis, J. P. / 2010 / The cognitive flexibility inventory:In treatment development and estimates of reliability and validity / Cognitive the Rapyand Research 34 (3) : 241 ~ 253

  47. [jounal] Diamond, A. / 1996 / Development of an aspect of executive control:Development of the abilities to remember what I said and to"do as I say, not as I do" / Developmental Psychology 29 (4) : 315 ~ 334

  48. [book] Eisenberg, N. / 2006 / Handbook of child psychology / Jonn Wiley & Sons : 1 ~ 23

  49. [book] Gardner, H. / 1983 / Frames of mind:The theory of multiple intelligences / Basic Books

  50. [book] Gardner, H. / 1993 / Multiple intelligence:The theory in practice / Basic Books

  51. [jounal] Gerstadt, C. L. / 1994 / The relationship between cognition and action:Performance of children 3-7years old on a stroop-like day-night test / Cognition 53 : 129 ~ 153

  52. [book] Goleman, D. / 1995 / Emotional intelligence / Bantam Books

  53. [book] Harter, S. / 2006 / Handbook of child psychology / John Wiley & Sons : 505 ~ 570

  54. [jounal] Harter, S. / 1984 / The pictorial scale of perceived competence and social acceptance for young children / Child Development 55 (6) : 1969 ~ 1982

  55. [book] Hartup, W. W. / 2004 / Blackwell handbook of childhood social development / Blackwell : 285 ~ 305

  56. [jounal] Hughes, C. / 1998 / Executive function in preschoolers:Links with theory of mind and verbal ability / British Journal of Developmental Psychology 16 : 233 ~ 253

  57. [jounal] Hughes, C. / 1998 / Trick or treat? Un even understanding of mind and emotion and executive dysfunction in"hard-to-manage"preschoolers / Journal of Child Psychology and Psychiatry 39 : 981 ~ 994

  58. [book] Huttenlocher, P. R. / 2002 / Neural plasticity:The effect of environment on the development of cerebral cortex / Harvard University Press

  59. [book] Kagan, S. L. / 1995 / Reconsidering children's early development and learning:Toward shared beliefs and vocabulary / National Education Goal Panel

  60. [book] Kostelnik, M. J. / 2006 / Guiding children's social development:Theory to practice / Thomson Delmar Learning

  61. [jounal] Kupersmidt, J. B. / 1990 / Preadolescent peer status, aggression, and school adjustment as predictors of externalizing problems in adolescence / Child Development 61 (5) : 1350 ~ 1362

  62. [jounal] Lehto, J. / 1996 / Are executive function tests dependent on working memory capacity? / The Quarterly Journal of Experimental Psychology 49 : 29 ~ 50

  63. [jounal] Moore, C. / 1998 / The cognitive basis of future-oriented prosocial behavior / Social Development 7 : 198 ~ 218

  64. [book] Nelsen, J. / 2007 / Positive discipline for preschoolers / Three Rivers Press

  65. [jounal] Parker, J. G. / 1993 / Friendship and friendship quality in Middle childhood:Links with peer group acceptance and feeling of loneliness and social dissatisfaction / Developmental Psychology 29 (4) : 611 ~ 621

  66. [jounal] Perner, J. / 1999 / Development of theory of mind and cognitive control / Trends in Cognitive Science 3 : 337 ~ 344

  67. [jounal] Richburg, M. / 2002 / Emotional intelligence:Directing a child's emotion education / Child Study Journal 32 : 31 ~ 38

  68. [book] Rothbart, M. K. / 1985 / The neuropsychology of individual differences:A developmental perspective / Plenum : 93 ~ 123

  69. [book] Saarni, c. / 1998 / Handbook of child psychology, vol. 3 / John Wiley & Sons, Inc : 237 ~ 309

  70. [jounal] Salovey, P. / 1990 / Emotional Intelligence. Imagination / Cognition and Personality 9 : 185 ~ 211

  71. [book] Salovey, P. / 1997 / Emotional development and emotional intelligence:Implications for education / Basic Books

  72. [jounal] Scheier, M. F. / 1992 / Effects of Optimism on Psychological and Physical Well-Being:Theoretical Overview and Empirical Update / Cognitive Therapy and Research 16 : 201 ~ 228

  73. [book] Shaffer, D. R. / 2005 / Social and personality development / Wadsworth/ Thomson Learning

  74. [book] Woolfolk, A. E. / 2011 / Educational psychology active learning edition / Wadsworth/ Thomson Learning

  75. [jounal] Zelazo, P. D. / 2006 / Dimensional change card sort(DCCS):A method of assessing executive function in children / Natural Protocols 1 (1) : 297 ~ 301

  76. [book] Zelazo, P. D. / 2004 / Blackwell Handbook of childhood cognitive development / Blackwell Publishing

  77. [book] Zelazo, P. D. / 2003 / The development of executive function in early childhood / Blackwell : 1 ~ 137