ABSTRACT

This study presented the need to research into 'emotional response' and 'willingness to use apps', perceived by consumers using food delivery apps amidst the spread of smartphones and surge in use of food delivery apps. This study was also intended to present ‘service quality’ of food delivery apps, along with ‘arousal’ and ‘pleasure’ which represented the 2 types of emotional dimension of Pleasure-Arousal-Dominance(PAD), as variables that could strengthen the willingness to use food delivery apps and examine their roles. On the basis of results of such analysis, we intended to provide basic data necessary for development and operation of food delivery app contents. For subjects and spatial scope of this study, we selected domestic male and female residents nationwide who were aged 20 or older and had experience of using food delivery apps over the last 3 months. Among the subjects of this study, we surveyed foodservice consumers who had experienced of ordering food via food delivery apps such as Baedal Minjok, Yogiyo, and Baedaltong. Based on results of this study, it was found that design and sympathy related to food delivery app service quality had a positive effect on arousal while design and reliability had a positive effect on pleasure. Both informativity and mobility of food delivery app service quality were found to have a positive effect on the willingness to use apps. The pleasure from PAD had a positive effect on willingness to use apps, while arousal did not have any effect on willingness to use apps. The results of this study suggested that design and reliability, informativity, mobility were very important factors in inducing foodservice consumers to use food delivery apps continuously.

KEYWORD

smart phone, food delivery app, service quality, emotional reponse, reuse intention, PAD theory

REFERENCES(46)open

  1. [jounal] 안형상 / 2015 / 호텔레스토랑의 식공간 연출이 고객감정반응과 행동의도에 미치는 영향에 관한 연구 / 한국조리학회지 21 (1) : 116 ~ 128

  2. [jounal] 백헌 / 2012 / 감정반응(PAD) 요인이 문화예술 웹사이트 서비스에서의 만족과 구전을 통해 충성도에 미치는 영향 / Information Systems Review 14 (1) : 105 ~ 128

  3. [confproc] Barnes ST / 2001 / Assessing the quality of Aution websites / Proceedings of the 34th Hawaii International Conference of System Science 7 : 6 ~ 25

  4. [jounal] Bhattacherjee A / 2001 / Understanding information systems continuance: An expectation confirmation model / MIS Quarterly 25 (3) : 351 ~ 370

  5. [jounal] Chen SC / 2012 / The customer satisfaction-loyalty relation in an interactive e-service setting : The mediators / Journal of Retailing Consumer Service 9 (2) : 202 ~ 210

  6. [book] Engel JF / 1982 / Consumer Behavior / CBS College Publishing

  7. [jounal] 한준형 / 2012 / IPTV 서비스의 지각된 가치와 지각된 즐거움, 그리고 지속적 사용의도에 관한 실증연구 / 인터넷전자상거래연구 12 (2) : 125 ~ 147

  8. [jounal] 한필구 / 2010 / 모바일 어플리케이션 수용 요인에 관한 연구 / 한국IT서비스학회지 9 (3) : 65 ~ 82

  9. [jounal] Heijden H / 2003 / Factors influencing the usage of websites : the case of a generic portal in the Netherlands / Information & Management 40 (6) : 541 ~ 549

  10. [jounal] Holbrook MB / 1987 / Assessing the role of emotions as mediators of consumer responses to advertising / Journal of Consumer Research 14 (3) : 404 ~ 420

  11. [jounal] 현용호 / 2012 / 패밀리레스토랑 스마트폰 어플리케이션 품질의 기술수용모델(TAM) 적용에 관한 연구 -자발성(Voluntariness) 요인의 조절효과를 중심으로- / 기업경영연구 19 (2) : 149 ~ 167

  12. [jounal] 장보권 / 2014 / 韓流의 재확산과 국가 e브랜드 강화를 위한 관광 앱과 웹 서비스 품질향상에 관한 연구 / 인터넷전자상거래연구 14 (3) : 151 ~ 171

  13. [jounal] 전상미 / 2011 / 커피전문점 직원 복장이 고객들의 감정반응(즐거움) 및 지각된 가치와 행동의도에 미치는 영향에 관한 연구 - 각성된 감정의 조절효과와 함께 - / 관광연구논총 23 (2) : 101 ~ 125

  14. [jounal] 정덕화 / 2013 / 모바일 SNS 이용의도에 영향을 미치는 선행요인과 관여도의 조절역할 / 경영교육연구 28 (4) : 21 ~ 45

  15. [jounal] Jung MY / 2006 / A study on the effect of affect(PAD dimension)induced by travel agency service quality / Korean Business Review 19 (2) : 155 ~ 181

  16. [jounal] 정문영 / 2012 / 여행사경험에 의해 형성되는 소비자의 감성적 반응 / 벤처창업연구 7 (4) : 33 ~ 40

  17. [jounal] 정선미 / 2015 / SNS 정보특성과 사이트특성이 이용자의 외식업체 방문의도에 미치는 영향 연구 / 한국조리학회지 21 (1) : 159 ~ 173

  18. [jounal] 김용일 / 2012 / 펜션 웹사이트 서비스품질과 고객만족 및 구전의도 간 인터넷 자기효능감의 조절효과에 관한 연구 / 호텔경영학연구 21 (3) : 51 ~ 68

  19. [jounal] 김상현 / 2011 / 스마트폰 애플리케이션의 서비스특성이 지각된 가치, 사용자 만족 그리고 추천의도에 미치는 영향 / 경영교육연구 26 (6) : 121 ~ 142

  20. [jounal] 김용일 / 2013 / 외식상품 관여도 수준에 따른 스마트폰 외식정보 서비스품질이 사용자만족 및 충성도에 미치는 영향에 관한 연구 / 호텔경영학연구 22 (6) : 19 ~ 35

  21. [jounal] Ladhari R / 2007 / The effect of consumption emotions on satisfaction and word-of-mouth communications / Psychology & Marketing 24 (12) : 1085 ~ 1108

  22. [jounal] 이지훈 / 2011 / 온·오프라인 매장 쇼핑고객의 지배력, 환기, 즐거움 등 감정요인간의 인과관계와 이들 요인이 행동의도에 미치는 영향의 차이 분석 / 마케팅관리연구 16 (1) : 89 ~ 123

  23. [jounal] 이금실 / 2011 / 스마트폰 서비스에 대한 여행자의 지각이 태도와 사용 의도에 미치는 영향에 관한 연구 - 기술 수용 모델(TAM)과 PAD이론을 기반으로 - / 관광학연구 35 (2) : 271 ~ 292

  24. [jounal] 이명호 / 2015 / 모바일 베이커리 어플리케이션에 대한 지각된 유용성과 용이성이 지속적 이용에 미치는 영향 / 한국조리학회지 21 (2) : 171 ~ 186

  25. [jounal] 이미균 / 2014 / 스마트폰 어플리케이션 e-서비스품질이 고객만족 및 재이용의도에 미치는 영향 - 국내 저비용항공사를 중심으로 - / 한국엔터테인먼트산업학회논문지 8 (1) : 47 ~ 59

  26. [jounal] 이미연 / 2013 / 스마트폰 피트니스 애플리케이션(App)의 서비스 품질이 이용만족, 신뢰, 몰입 및 지속적 이용의도에 미치는 영향 / 한국체육학회지 52 (2) : 379 ~ 396

  27. [jounal] 이승인 / 2013 / 인터넷쇼핑몰 서비스품질이 소비감정과 플로우 경험에 미치는 영향에 관한 연구 – PAD 모형을 활용한 Flow 이론 정교화 관점에서 - / 소비자학연구 24 (1) : 1 ~ 29

  28. [jounal] McKnight DH / 2002 / The impact of initial consumer trust on intentions to transact with a website : A trust building model / Journal of Strategic Information Systems 11 (3-4) : 297 ~ 323

  29. [book] Mehrabian A / 1974 / An Approach to Environmental Psychology / The MIT Press

  30. [jounal] Oliver RL / 1999 / Whence consumer loyalty? / Journal of Marketing 63 (4) : 46 ~ 63

  31. [jounal] Parasuraman A / 2005 / E-S-QUAL : A multiple-item scale for assessing electronic service quality / Journal of Service Research 7 (3) : 213 ~ 233

  32. [jounal] 박기남 / 2012 / 모바일 어플리케이션 수용요인: 지각된 위험요인과 Two-Sided 네트워크 효과를 중심으로 / 인터넷전자상거래연구 12 (3) : 207 ~ 235

  33. [jounal] Poddar A / 2009 / Web site customer orientations, web site quality, and purchase intention: The role of web site personality / Journal of Business Research 62 (4) : 441 ~ 450

  34. [jounal] Reichheld FF / 2000 / E-loyalty : Your secret weapon on the web / Harvard Business Review 78 (4) : 105 ~ 114

  35. [jounal] Richins ML / 1997 / Measuring emotions as the consumption experience / Journal of Consumer Research 24 (1) : 127 ~ 146

  36. [jounal] 류미애 / 2013 / 관광서비스산업 브랜드앱 서비스품질이 고객의 브랜드 선호도와 구매의도에 미치는 영향 : 브랜드앱 유형의 조절효과를 중심으로 / 호텔관광연구 15 (3) : 58 ~ 77

  37. [jounal] Sam MFM / 2010 / Website quality and comsumer online purchase intention of air ticket / International Journal of Basic & Applied Science 9 (10) : 20 ~ 25

  38. [jounal] Schmidt-Belz B / 2002 / Intelligent brokering of tourism service for mobile users / Information and Communication Technologies in Tourism : 275 ~ 284

  39. [jounal] 손정기 / 2013 / 스마트폰 앱 서비스품질과 사용후기가 이용만족과 재이용의도에 미치는 영향에 관한 연구 : 맛집앱 이용자를 중심으로 / 마케팅논집(Journal of Marketing Studies) 21 (3) : 1 ~ 26

  40. [jounal] 송영석 / 2011 / 특급호텔 예식 웹사이트 품질이 웹사이트 만족, 신뢰 및 구매의도에 미치는 영향: 서울지역 특급호텔을 중심으로 / 한국콘텐츠학회 논문지 11 (6) : 459 ~ 471

  41. [jounal] 서문식 / 2004 / e-서비스스케이프와 감정적 반응 및 고객행동과의 관계 / 경영학연구 33 (1) : 205 ~ 239

  42. [jounal] Wolfinbarger M / 2003 / eTailQ: Dimensionalizing, measuring and predicting e-tailing quality / Journal of Retailing 79 (3) : 183 ~ 198

  43. [jounal] Yoo B / 2001 / Developing a scale to measure the perceived quality of an internet shopping site / Quarterly Journal of Electronic Commerce 2 (1) : 31 ~ 47

  44. [web] 비즈니스포스트 / 배달앱 거래규모 1조 시대의 불편한 진실

  45. [web] 식품외식경제 / 배달 전성시대, 1인가구.스마트폰 확산 ‘폭풍 성장’

  46. [web] 아시아뉴스통신 / 배달앱 시장규모 1조원을 넘어서...틈새 서비스 인기