ABSTRACT

Since December, 2008 when smart phone first landed in Korea, it has been spreading so fast to a whole generation. The spread is reaching out to babyboom generation's consumer as well, this study has looked into the meaning of using Smart phone that babyboom generation's consumer bear to and what experience babyboom generation's consumer go through using Smart phone. We carried out surveying 10 babyboom generation's consumers who were using their first smart phones. Major results are as below. Most of those whom babyboom generation's consumers met through friendship or social intercourse were using smart phones, which motivated babyboom generation's consumers to purchase smart phones to keep human-networks. That reflects an effort not to be socially isolated. Secondly, babyboom generation's consumers commonly gave very negative evaluation on phone manuals provided by companies, although manual is the only method that babyboom generation's consumers depend on to understand digital literacy, reducing mobile divide phenomenon. Foreign words and technical terms used in manuals were reported to distract babyboom generation's consumers from reading. Also, missing description on relatively easy function and the complicated process in which consumers have to access to the internet to download manuals was surveyed disturbing. Based on those results, it is suggested that smart phone manufacturers need to develop few different manuals for the same model that can fit each generation, and to more actively provide information on how to make best use of the smart phone.

KEYWORD

Babyboom generation's consumer, Smartphone, User's manual service, Digital literacy

REFERENCES(60)open

  1. [report] KB금융지주경영연구소 / 2012 / 2차 베이비붐 세대 은퇴대응 현황과 시사점 : 8

  2. [report] KT경제경영연구소 / 2013 / 연령별스마트폰 이용률

  3. [report] KT경제경영연구소 / 2015 / 2015년 상반기 모바일 트렌드

  4. [jounal] 강월석 / 2012 / 스마트융합시대 취약계층에 대한 정보격차 해소 방안 / 디지털융복합연구 10 (1) : 29 ~ 38

  5. [thesis] 곽윤정 / 2009 / 라이프스타일 공학으로서의 고령친화 주거환경 계획연구

  6. [jounal] 권성호 / 2014 / 중·장년층 직장인의 디지털 리터러시에 대한 연구: 디지털 리터러시 향상을 중심으로 / 학습과학연구 8 (1) : 120 ~ 140

  7. [jounal] 권순재 / 2014 / 베이비붐세대의 디지털라이프 지수 / 정보시스템연구 23 (1) : 161 ~ 184

  8. [confproc] 김기태 / 2008 / 디지털 격차해소와 미디어 리터러시 / 한국방송학회 세미나 : 39 ~ 57

  9. [jounal] 김미령 / 2012 / 베이비붐세대의 정보활용이 정보화 생활만족도에 미치는 영향 -자기통제력의 매개효과- / 노인복지연구 (57) : 113 ~ 137

  10. [thesis] 김민하 / 2003 / 디지털 리터러시 체크리스트 문항 개발

  11. [jounal] 김민하 / 2003 / 디지털 리터러시 능력 확인을 위한 문항개발 및 능력 평가 / 교육정보미디어연구 9 (1) : 159 ~ 192

  12. [jounal] 김봉섭 / 2009 / 노년층의 정보격차 결정요인 연구 - 정보기술수용모형을 중심으로 - / 사회과학연구 35 (2) : 193 ~ 222

  13. [thesis] 김봉화 / 2006 / 정보활용이 노인의 삶의 만족에 미치는 영향에 관한 연구

  14. [thesis] 김영민 / 2006 / 베이비붐 세대의 인구학적 특성

  15. [jounal] 김재국 / 2000 / 설문조사를 통한 이동전화기 사용설명서의 설계방안 / 대한인간공학회 19 (3) : 77 ~ 92

  16. [report] 김호기 / 2011 / 스마트폰 시대의 모바일 디바이드

  17. [jounal] 남수정 / 2013 / 중고령층 소비자와 일반 소비자의 디지털 리터러시 비교: 성별, 학력, 소득, 지역의 조절효과 검증 / 소비자정책교육연구 9 (4) : 55 ~ 66

  18. [jounal] 민영 / 2011 / 인터넷 이용과 정보격차: 접근, 활용, 참여를 중심으로 / 언론정보연구 48 (1) : 150 ~ 187

  19. [jounal] 박상현 / 2011 / 정보속으로: 스마트 시대에 따른 새로운 쟁점 : 스마트 시대의 새로운 정보격차 ‘모바일 디바이드' / 지역정보화 68 : 12 ~ 15

  20. [thesis] 서미경 / 2010 / 중고령여성의 취업 경험에 관한 현상학적 연구

  21. [thesis] 서보경 / 1999 / 사용성(Usability)증대를 위한 멀티미디어형 사용설명서에 관한 연구 : HPC 사례연구를 중심으로

  22. [book] 서이종 / 2001 / 정보격차(Digital Divide)란?, 정보화로 가는길 / 한국정보화진흥원 : 45

  23. [confproc] 성욱준 / 2013 / 스마트시대의 디지털 리터러시(Digital Literacy) 영향요인에 관한 연구 / 한국행정학회 세미나 제4회 월례발표회 : 1 ~ 19

  24. [report] 손유미 / 2010 / 베이비붐 세대 일자리 창출과 지원

  25. [thesis] 송미자 / 1998 / 무선호출기 사용설명서 개발에 관한 연구 : (주)팬택의 Pania PT-309모델 사례를 중심으로

  26. [thesis] 은유숙 / 2002 / 사용설명서 이해실태 및 영향요인에 관한 연구 : 휴대폰 사용설명서를 중심으로

  27. [book] 조용한 / 2008 / 질적연구-방법과 사례 / 교육과학사 : 27

  28. [thesis] 최후락 / 2013 / 한국 베이비붐 세대의 스마트폰 수용의도에 관한 연구

  29. [confproc] 한경혜 / 2010 / 한국의 베이비부머: 라이프코스와 생활세계에 대한 이해 / 2010년 한국노년학회 춘계학술대회

  30. [report] 한국교육학술정보원 / 2006 / 지식 정보 역량 개발 지원을 위한 디지털 리터러시 지수 개발 연구

  31. [book] 한국인구학회 / 2006 / 인구대사전 / 통계청

  32. [report] 한국인터넷진흥원 / 2013 / 스마트폰 이용자의 성별·연령별 이용현황에 대한 연구 : 39 ~ 40

  33. [report] 한국인터넷진흥원 / 2013 / 2013 한국인터넷백서

  34. [report] 한국인터넷진흥원 / 2015 / 2014년 모바일인터넷이용실태조사

  35. [report] 한국정보화진흥원 / 2014 / 2013 장노년층 정보격차 실태조사

  36. [report] 한국정보화진흥원 / 2015 / 2014 정보격차지수 및 실태조사

  37. [book] 함인희 / 2002 / 한국의 문화변동과 가치 / 나남출판사

  38. [jounal] Annas, G. / 1992 / The changing landscape of human experimentation: Nuremberg, Helsinki and beyond / Journal of Law-Medicine 2 (2) : 119 ~ 140

  39. [jounal] Aubert, B. / 2009 / The unexpected impact of user manual at the pre-purchase stage on product evaluation and purchase intention: An exploratory study / Advances in Consumer Research 36 : 944 ~ 946

  40. [jounal] Babin, Laurie A. / 1998 / A Modified Scale for the Measurement of Communication Evoked Mental Imagery / Psychology and marketing 15 (3) : 261 ~ 278

  41. [jounal] Bawden, D. / 2008 / Origins and Concepts of Digital Literacy / New Literacies and Digital Epistemologies 30 : 17 ~ 32

  42. [jounal] Celuch, Kevin G. / 1992 / Product Owner Manuals: an Exploratory Study of Nonreaders versus Readers / Journal of Applied Social Psychology 22 (6) : 492 ~ 507

  43. [report] Doyle, C. S. / 1992 / Outcome measures for information literacy within the national education goals of 1990

  44. [book] Gilster, P. / 1997 / Digital Literacy / Wiley

  45. [book] Giorgi, A. P. / 2003 / Qualitative research in psychology: Expanding perspectives in methodology and design / American Psychological Association : 243 ~ 273

  46. [book] Giorgi, A, / 2004 / Qualitative research methodology : Advanced workshop on the descriptive phenomenological Method

  47. [book] Goetz, J. / 1984 / Ethnography and qualitative design in educational research / Academic Press

  48. [jounal] Hargittai, E. / 2008 / Digital in equality : Differences in young adults' use of the internet / Communication Research 35 (5) : 602 ~ 621

  49. [book] Laudon K. / 2006 / Essentials of business information systems / Prentice Hall

  50. [book] Lincoln, Y. S. / 1985 / Naturalistic inquiry / Sage

  51. [jounal] Livingstone, S. / 2004 / Media Literacy and the Challenge of New information and Communication Technologies / The Communication Review 7 (1) : 3 ~ 13

  52. [jounal] MacInnis, Deborah J. / 1987 / The Role of Imagery in Information Processing / Journal of Consumer Research 13 : 473 ~ 491

  53. [book] Miles, M. B. / 1984 / Qualitative Data Analysis: A Sourcebook of New Method / Sage

  54. [book] OECD / 2001 / Understanding the Digital Divide

  55. [book] Ofcom / 2004 / Strategies and priorities for the promotion of media literacy: a statement / Ofcom

  56. [book] Padgett, D. K. / 1998 / Qualitative methods in social work research: Challenges and rewards / Sage

  57. [other] Pew Research Center / 2012 / Digital differences

  58. [book] Potter, J. / 2002 / Media Literacy / Sage

  59. [book] Sutton, S. A. / 1994 / Information literacy initiative. Part1: Problem analyses and statement of purpose (September 30) / The San Jose State University Library, The School of Library and Information Science. and the Alquist Center

  60. [jounal] Wiese, Bettina S. / 2004 / Consumers’ Use of Written Product Information / Ergonomics 47 (11) : 1180 ~ 1194