ABSTRACT

Purpose: This study investigated and compared the degree of self-efficacy and anxiety for speech therapy practice in students. This study aimed to investigate whether self-efficacy and practice-related anxiety are interrelated in order to give practicum instruction more effectively. Method: This study questioned students who are conducting or finished practical training in college and university and investigated the self-efficacy and score distribution of practice-related anxiety according to the school system, grade level, and academic grade of students and compared the difference using multivariate analysis of SPSS 18.0. Also, a correlation analysis was conducted to investigate the relationship between each variable through correlation analysis. Results: First, students showed a significant difference in subfactors of self-efficacy according to grade level and academic grade. Self-confidence was different in the grade level, and self confidence, task difficulty preference, and self regulatory factors were different based on academic grades. Secondly, students showed a significant difference in the subfactors of practice-related anxiety according to grade level and academic grades. Interaction with clients and evaluation of practice were different based on grade levels, and interaction with clients was different based on academic grades. Thirdly, self-efficacy and practice-related anxiety for students showed significant correlation. Therefore, self-efficacy can be considered to have a significant relationship with practice-related anxiety, and practice-related anxiety decreases when self-efficacy is higher. Conclusion: This study suggests that it is necessary to consider ways to raise self-efficacy to lower practice-related anxiety and for students to complete the speech therapy practice course effectively.

KEYWORD

Self-efficacy, practice anxiety, speech therapy practice

REFERENCES(31)open

  1. [web] American Speech-Language Hearing Association / AHSH Documents

  2. [jounal] Bandura, A. / 1977 / A self-efficacy : Toward a unifying theory of behavior change / Psychological Review 84 (2) : 191 ~ 215

  3. [jounal] Bandura, A. / 2004 / Social cognitive theory of posttraumatic recovery : The role of perceived self-efficacy / Journal of Behaviour Research and Therapy 42 (10) : 1129 ~ 1148

  4. [jounal] Barrows, J. / 2013 / Anxiety, self-efficacy, and college exam grades / Universal Journal of Educational Research 1 (3) : 204 ~ 208

  5. [thesis] 千殷叔 / 1995 / 교육실습을 통한 교사사회화 과정에 관한 연구

  6. [thesis] 최은정 / 2007 / 유치원 교육실습생과 지도교사의 교육실습에 대한 불안, 갈등 및 해결방안

  7. [jounal] 한상영 / 2012 / 간호학생들의 임상실습시 스트레스에 따른 불안, 분노 및 피로경험 / 한국산학기술학회논문지 13 (2) : 554 ~ 561

  8. [thesis] 홍수현 / 2001 / 상담 초기단계에서 상담자의 자기효능감 및 상태불안이 상담협력관계에 미치는 영향

  9. [thesis] 장윤경 / 2001 / 초등학생의 말하기 불안에 관한 연구

  10. [thesis] 정영혜 / 2013 / 자기성찰, 자기효능감, 학업성적간의 관계

  11. [jounal] 김아영 / 1997 / 학구적 실패에 대한 내성의 관련 변인 연구 / 교육심리 연구 11 (2) : 1 ~ 19

  12. [thesis] 김아영 / 2010 / 음악치료사의 자기 효능감 및 대인관계성향이 치료 동맹에 미치는 영향

  13. [thesis] 김동민 / 2009 / 집단 수퍼비전에서 수퍼바이지가 지각하는 수치심, 애착유형, 자기효능감, 정서적 유대, 평가불안 간의 관계 : 음악치료 수퍼비전을 중심으로

  14. [jounal] 김주희 / 1982 / 간호대학생들의 임상실습에 대한 태도 조사 연구 / 대한간호학회지 21 (1) : 45 ~ 56

  15. [jounal] 권대훈 / 1991 / 시험에 대한 자기효능이 학업성적과 시험불안에 미치는 영향 / 학생지도 11 (1) : 21 ~ 32

  16. [jounal] 권순복 / 2010 / 언어치료학과 학과인증제를 위한 기초 연구 - 교육환경 중심으로 - / 언어치료연구 19 (2) : 1 ~ 23

  17. [thesis] 이희진 / 2009 / 음악치료사의 개인적 배경, 자기 효능감 및 사적 자의식에 따른 역전이 관리능력에 대한 연구

  18. [jounal] 이승주 / 1993 / 물리치료과 학생들의 임상실습에 대한 태도조사 / 대한물리치료학회지 5 (1) : 25 ~ 37

  19. [thesis] 이윤수 / 2002 / 놀이치료자의 자기효능감과 역전이 관리 능력에 관한 연구

  20. [jounal] Martocchio, J. J. / 1994 / Effects of conceptions of ability on anxiety, self-efficacy, and learning in training / Journal of Applied Psychology 79 (6) : 819 ~ 825

  21. [jounal] 문지영 / 2011 / 정신과 음악치료 인턴의 역전이에 대한 현상학적 연구 / 한국음악치료학회지 13 (3) : 39 ~ 60

  22. [jounal] Ozer, M. / 1990 / Mechanisms governing empowerment effects : A self-efficacy analysis / Journal of Personality and social Psychology 58 (3) : 472 ~ 486

  23. [jounal] 류왕효 / 2005 / 보육실습에 관한 예비교사의 질문과 지도 교사의 요구도 연구 / 교수논총 17 : 103 ~ 132

  24. [thesis] 신정인 / 2011 / 대학생의 대상관계가 긍정적 심리특성에 미치는 영향 : 분리개별화, 자기효능감, 심리적 안녕감을 중심으로

  25. [thesis] 신은희 / 2003 / 예비 유아 교사의 교육실습 불안

  26. [jounal] 신경림 / 1996 / 간호학생의 실습 만족도에 관한 조사 연구 / 대한간호학회지 10 (2) : 41 ~ 52

  27. [thesis] 양근희 / 2008 / 집단미술치료가 저소득 가정 아동의 자기효능감에 미치는 효과

  28. [thesis] 양소오 / 2011 / Likert형 척도의 반응 형식에 따른 양호도 비교 : 범주의 수와 중립반응범주를 중심으로

  29. [jounal] 윤갑정 / 2012 / 예비유아교사의 자기효능감과 학과만족도가 교육실습 불안에 미치는 영향 / 생태유아교육연구 11 (3) : 77 ~ 94

  30. [jounal] 윤지혜 / 2013 / 언어치료 전공 학생들의 언어재활실습에 대한 만족도 및 인식 / 언어치료연구 22 (4) : 251 ~ 270

  31. [jounal] 유문숙 / 2006 / 4년제 간호대학생의 자기효능감과 간호수기능력과의 관계 / 기본간호학회지 13 (3) : 343 ~ 350